Svenska språk.  ( 119832 marta o'qilgan) Chop etish

1 2 3 4 5 6 7 ... 22 B


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 01:26:27



Svensk översättning av korancitat tagna från: Koranens Budskap, Mohammed Knut Bernström (ISBN 91-7118-899-1)

Efter en lång och hektisk dag på jobbet, kan vissa tro att det är svårt för en trött person att koncentrera sig på hans/hennes böner till Allah (den allsmäktige). Hur svårt det är att ta sig upp till böneutropet, "Kom till bönen! Kom till framgång!", när man är inkrupen i en varm och mysig säng.

Den kände läkaren och vetenskapsmannen, Ibn Sina (Avicenna), berättade att under en kall och kylig natt, vilade han och hans slav i ett värdshus i en avlägsen del av Khuraasaan. Under natten blev han törstig, så han kallade på sin slav för att hämta vatten åt honom. Slaven hade ingen lust att lämna sin varma bädd, så han låtsades inte höra Ibn Sinas rop. Men efter upprepade rop, så steg slaven motvilligt upp och för att hämta vattnet. En liten stund därefter, hördes det melodiska ljudet av azaan (böneupprop).

Ibn Sina började då att tänka på böneutroparen. Han sade för sig själv: "Min slav, Abdullah, har alltid respekterat och beundrat mig. Han tog vara på varje tillfälle att överösa mig med beröm och tillgivenhet, men i natt föredrog han sin egen bekvämlighet över mina behov. Men å andra sidan, se på den persiska slaven av Allah: Han lämnade sin varma bädd för att bege sig ut i den kyliga natten, han gjorde tvavning i strömmens iskalla vatten, och sedan gick han upp för moskéns höga minaret för att glorifiera Allah som han verkligen tjänar, kallandes till bön,

"Det finns ingen Gud utom Allah, och Mohammad är Hans sändebud"

Ibn Sina skrev: "Jag lärde mig den sanna kärlekens natur, den kärlek som resulterar i fullständig lydnad." Allahs kärlek kräver fullständig och villkorslös lydnad.

Allah (den allsmäktige) säger:

    Säg [Muhammed]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta era synder. Gud är ständigt förlåtande och barmhärtig."


(Koranen 3:31)

Att be, var profeten Muhammeds (Guds frid och välsignelser över honom) första befallning från Allah efter det att han tilldelades profetskapet.

När ärkeängeln Gabriel kom till honom så forsade en vattenström ur berget framför de. Gabriel instruerade profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) i hur han skulle göra tvavning och hur han skulle utföra bönen till Allah (den allsmäktige). Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) visade sedan sin fru Khadeeja det han hade lärt sig.

Inledningsvis bad profeten (Guds frid och välsignelser över honom) två raká två gånger dagligen, en på morgonen och en på kvällen. Profeten (Guds frid och välsignelser över honom) har inte gått en dag utan att be sedan hans första bön.

Precis innan hans utvandring till Medina, togs han på en nattlig resa till Jerusalem och sedan till himlarna (Mi'raaj). Under denna resa beordrade Allah (den allsmäktige) honom att be fem gånger dagligen. Bönen är en gåva given till varje troende för att han/hon skall kunna uppleva ett andligt lyft fem gånger dagligen.

Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) sade:

"Bönen är Mi'raajen för den troende."

Bönen ger varje muslim chansen att kommunicera med hans herre. Under varje bön reciterar muslimen "Surat Al-Fatiha": Denna recitation är inte en tråkig monolog av den troende, utan Allah (den allsmäktige) ger löfte om att det är en konversation mellan honom och dyrkaren.

Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) sade att Allah (den allsmäktige) säger:

När en dyrkare säger hans böner: "Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre" Säger jag: "Min dyrkare har hyllat mig"

När han säger: "den Nåderike, den Barmhärtige, som allsmäktig råder över Domens dag!" Säger jag: "Min dyrkare har glorifierat mig"

När han säger: "Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp" Säger jag: "Detta är mellan mig och min dyrkare"

När han säger: "Led oss på den raka vägen" Säger jag: "Detta är för min dyrkare, och jag ger min dyrkare vad han vill ha"

Profeten (Guds frid och välsignelser över honom) sade en gång:

"Bönen är religionens pelare" (Redogörelse av Al-Baihaqi)

Han informerade oss även om att Islam är uppbyggt på fem pelare, det andra är att utföra bönen fem gånger dagligen. (Redogörelse av Al-Bukhaari)

Detta gör bilden tydlig: Islam är som en byggnad som stöds på fem pelare, ta bort en pelare och hela byggnaden försvagas. På samma sätt, när en person slutar att be, blir hans tro svag, och minsta lilla slag mot den kan få den i gungning.

Bönen är också mycket viktig då profeten (Guds frid och välsignelser över honom) sade:

"Säkerligen, det som håller en människa från flergudadyrkan och tvivel är hans bön" (Redogörelse av Muslim)

Angående de icke troendes svåra position på domedagen, Allah (den allsmäktige) sade:

    "Vad förde er till helveteselden?" De skall svara: "Vi hörde inte till de som bad"


(Koranen 74:43)

Allah (den allsmäktige) sade också:

    "DET SKALL gå de troende väl i händer; de som ber med ödmjukt sinne"


(Koranen 23:2)

    "Och de som slår vakt om bönen, [Alla] dessa skall [hälsas] med hedersbetygelser i [paradisets] lustgårdar."


(Koranen 70:35)

Allah (den allsmäktige) har betonat behovet av ödmjukhet och koncentration i bönen. Det finns inga tvivel att Satan är människans bittraste fiende, han försöker ständigt störa den troendes böner.

En muslim (dyrkaren) kan plötsligt finna sina tankar vandrandes till minnen, problem, bekymmer, arbete och familj och kommer ofta att hitta sig själv undrandes om han/hon har bett tre eller fyra raká. Detta är Satans sätt att stjäla bönen. Allah (den allsmäktige) sade att människan skapades endast för att dyrka honom:

    "Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig."


(Koranen 51:56)

Människan ska leva i denna värld som en dyrkare av Allah (den allsmäktige) och bönen är den bästa formen av dyrkan. På domedagen skall människan stå till svars för hennes gärningar.

Allah (den allsmäktige) säger:

    "och den Dagen skall ni ställas till svars för [vad ni gjorde av] det goda som skänktes er [i livet]!"




Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 17:13:15

http://www7.studentlitteratur.se/o.o.i.s/2529   shu erga kirib gramatekani o'rganing.  Ismingizni kiriting!

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 17:16:46



                                                Repetera svensk grammatik


 
http://www7.studentlitteratur.se/o.o.i.s/2549 Bu erga kirib gramatikani o'rganing!

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 17:28:46


http://safir.cfl.se/safir/index.htm   Klicka här för att komma SAFIR. Där du kan öva gramatiken . Lyssna och se efter. Välja av dom och  klicka på!

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 17:31:16

 Bu erda alvabetni o'rganishingiz mumkin. Yangi boshlovchilar uchun.


                       http://safir.cfl.se/safir/m01/a1/o01.htm   

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 20:28:48

             

VEM ÄR ALLAH?             




Det finns bara en Gud. Han heter Allah.

Allah är den enda Gud som finns. Det finns ingen annan Gud, bara Han. Allah skapade mig och Han skapade dig och dina föräldrar. Allah skapade alla människor.

Han har skapat djuren. Han har skapat jorden. Han har skapat allt som finns på jorden!

Allah har skapat himlen, solen, månen, och stjärnorna.

Han har skapat allt som finns i himlen. Solen ger oss ljus och värme. Vi kan inte leva utan solens värme.

Han har skapat bergen, sjöarna, haven, fåglarna, träden och blommorna.

Allt som du behöver göra för att lära känna Allah är att titta runt omkring dig och fundera över allt som du ser. I naturen har Allah skapat så många vackra saker. På sommaren ser vi vackra blommor och växter och på hösten ser vi hur träden får olika vackra färger.

Allah har skapat många olika sorters djur.
Titta på fjärilarna och de härliga färgarna i deras vingar. Tänk bara på hur en fjäril börjar som en larv och blir så småningom en puppa. Efter en tid är det slutligen dags för den att se dagsljuset och flyga ut!

När du sätter frö i jorden och väntar tills det så småningom växer till plantor. Vem är det som gör att fröet blir en planta? Det är Allah.

Överallt runt omkring oss är det fullt av vackra saker och ting. Allt det här är tecken för att känna Allah och Hans makt och ett bevis på att Allah finns.

Tänk på de vackra fåglarna, på fiskarna och delfinerna som ler så vackert. Titta på de gröna skogarna, de olika sorterna av blommor och många andra vackra saker i världen. Vem har skapat alla de här?
Det är Allah.

Allah har skapat allting.

Allah har skapat dagen och Han har skapat natten. Det är ljust på dagen och mörkt på natten. Vi behöver dagen för att kunna arbeta, gå i skolan och leka. Och vi behöver natten för att kunna vila och sova.

Han har gett oss öron (vi kan inte höra utan våra öron). Och Han har gett oss ögon (vi kan inte se utan våra ögon). Han har gett oss luften. Vi behöver luften för att andas. Utan luft kan vi inte leva.

Så vi tackar Allah för allt det här och vi älskar Honom för allt det här.

Vi älskar Honom för att Han har skapat oss och har gett oss många saker. Han har skapat mig och Han vet vad som är rätt för mig, och vad som är fel för mig. Han har gett mig allt. Jag älskar Allah.

Det är Allah som ser till att jag växer från ett litet barn i vaggan till en vuxen människa.

Han är vår Gud. Han har ingen partner, ingen fru, inga barn, inga släktingar och inga föräldrar. Det finns ingenting som liknar Honom. Han ser allt. Han hör allt. Han vet allt.

Vi lyder Honom och vi gör som han säger.

Vi tackar Honom för att Han har gjort oss till Muslimer.

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 20:35:32

                                    Vad är Koranen?


 

Koranen är Allahs ord som profeten Muhammed (saw) fick från Allah genom ängeln Jibril (Gabriel).

Allt i Koranen är Allahs ord. Profeten Muhammed (saws) fick hela Koranen under 23 år. Efter profeten Muhammeds död samlades allt som han fick under de här 23 åren i en bok. Boken kallas Koranen. I Koranen kan vi läsa om allt det som Allah säger till oss och till alla människor. Allt det som gör att vi ska kunna leva ett bra liv.

Vad kan vi läsa i Koranen?




Koranen är den viktigaste boken för muslimer. Därför ska vi som muslimer anstränga oss att försöka förstå Koranen och följa det som står i den. Koranen handlar om att Gud, Allah, är den ende guden. Det finns ingen annan gud. Där står det också att det är Han har skapat allt som finns på jorden och allt som finns i himlen.

Där står att Allah vet allt och ser allt. Vi kan också läsa i Koranen om livet på jorden och livet efter döden.

I Koranen kan vi läsa om att Allah skapade inte bara människor, han skapade också andra varelser: änglar och jinner.
Om Domedagen och livet efter döden

I Koranen står det mycket om livet efter döden. På Domedagen kommer Allah kommer att uppväcka alla döda. Om man mest har gjort goda gärningar på jorden kommer man att gå till Paradiset (Jannah).Och om man har gjort mest onda gärningar kommer man till Helvetet (Jahannam).

Men Allah är barmhärtig. Om du har gjort onda saker och du ångrar dig innan du dör så kommer Allah att förlåta dig för de syndern som du har gjort om du ber Allah om förlåtekse.

Allah beskriver Paradiseti Koranen som en underbar plats med ina trädgårdar, blommor, fåglar och floder men Allt som finns i Paradiset är myckat bättre och mycket finar än de finaste sakerna i världen.
Om Profeterna

I Koranen kan vi läsa om tidigare profeter. Allah sände många profeter till människorna före profeten Muhammed(saw). Allah sände profeterna för att säga till människorna att de bara ska dyrka Allah och göra goda saker. Några av pofeterna för profeten Muhammed (saw) är Adam (as), Ibrahim (Abraham) (as), Musa (Mose) (as)*, och Isa (Jesus)(as). Muhammed(saw) är den sista profeten. Det kommer inga andra pofeter efter honom.



Vad finns det mer att läsa i Koranen?



I Koranen kan vi också läsa om de första människorna Adam (as) och hans fru Eva (Hawwa)och deras barn Qabil och Habil. Adam var den första människa som Allah skapade och han var den första profeten.. Sedan skapade Han Eva. Alla människor kommer från Adam och Eva.

Vi kan också läsa om halal och haram. Halal betyder det som är tillåtet för oss att göra och haram är det som är förbjudet för oss att gör. Exempel på något som är haram är alkohol. Det är inte tillåtet så det är haram att dricka, köpa eller sälja alkohol.

När vi vet vad som är skriven i Koranen och följer det, blir vi då goda muslimer. Det finns där regler för hur muslimer ska göra i olika situationer och hur man ska behandla andra och sina föräldrar. Dät står det också regler för äktenskap, skilsmässa och mycket annat.
Kapitel och verser

Koranen är indelad i 114 kapitel. Ett kapitel i Koranen kallas en sura. Det betyder att det finns 114 suror i Koranen. Varje sura har ett namn. Till exempel finns en sura som heter sura al-Fil (Elefanten).

Varje sura består av ett antal ayat (ayat är plural. Aya är singular). Aya kallas vers på svenska.
Hur läser man Koranen

Koranen är skriven på arabiska, det språk som pofeten Muhammed (saw) och hans folk talade. För de som inte talar arabiska finns Koranen översatt till andra språk, men översättningarna betraktas inte som en riktig Koran. Det är bara den arabiska som är en riktig Koran, de andra är tolkningar eller översättningar. Därför lär sig många muslimer arabiska för att kunna läsa Koranen.

Ordet Koran betyder recitation(uppläsning). Att recitera innebär att läsa upp utantill, ur minnet.

De flesta muslimer försöker lära sig delar eller hela Koranen utantill. Man läser verser från Koranen varje dag när man gör salat (bön).I varje bön läser man den första suran i Koranen, al-Fatiha.

Koranen är den viktigaste boken för muslimerna eftersom den kommer från Allah. Vi måste därför behandla den med stor respekt.

Innan vi rör vid Koranen måste vi ha wudu (tvagning på svenska).Du kan läsa om hur man gör wudu här (länk kommer).

När du börjar läsa Koranen börjar du med att säga först: Aoodhu billahi minash shaitanir rajim, vilket betyder på svenska :

Jag söker Allahs beskydd från shaitan den utstötta (den som är utanför Allahs barmhärtighet).

Sedan säger du: Bismillahir-Rahmanir-Rahim. Man säger så i början av alla suror (förutom sura al-Tawba som är sura nummer 9). På svenska betyder det:

I Allhas namn, den barmhärtige, den nåderike. Och sedan kan du börja läsa det du vill läsa i Koranen.

När man läsar en sura i Koranen börja med orden : Bismillahir-Rahmanir-Rahim. Man säger så i början av alla suror (förutom sura al-Tawba som är sura nummer 9). På svenska betyder det: I Allhas namn, den barmhärtige, den nåderike.

Den första sura i Koranen heter sura Al- Fatiha. Den har 7 verser (Ayat). Al-Fatiha betyder "Öppningen" på svenska. Den är sura nummer 1 i Koranen.

Bismillahir-Rahmanir-Rahim(1)

Al-Hamdo Lillahi Rabbil-Alamin.(2)

Ar-Ramanir-Rahim.(3)

Maliki Yaumid-Din.(4)

Iyaka Na’bodo Wa Iyaka Nasta-in.(5)

Ihdinas-Siratal-Mustaqim. Siratalladhina An-amta Alaihim.(6)

Ghairil-Maghdobi Alaihim Wa lad-dhallin.(7)

Den längsta suran i Koranen är sura Al- Baqarah som är sura
nummer 2. Och den har 286 verser (Ayat). Baqara betyder ko på svenska.

Och den kortaste suran är sura nummer 108 och den heter Al-Kawthar. Den har 3 verser (Ayat).

Bismillahir-Rahmanir-Rahim

Inna A’tainakal-Kawthar.(1)

Fa-salli-li-Rabbika Wanhar.(2)

Inna shani-aka huwal-abtar.(3)

De första Koranversena som profeten fick av ängeln Gabriel, var de fem första verserna i sura al-Alaq:

Bismillahir-Rahmanir-Rahim

Iqra’ Bismi-Rabbikal-Ladhi Khalaq.(1)

Khalaqal-Insana min Alaq.(2)

Iqra’ Wa Rabbukal-Akram.(3)

Alladhi Allama Bil-Qalam.(4)

Allamal-insana Ma lam Ya’lam.(5)

(*) as är en förkortning för: "Alaihis salam". Det är en mening som används varje gång vi säger, skriver eller hör namnet på en av profeterna som kom före profeten Muhammed (saw). På svenska betyder den: Frid vare över honom.

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 20:48:17

Bönen i Islam

Bönen är en av Islams grundpelare och betraktas som religionens grundval. De styrker och uppmuntrar tron på Gud och inspirerar människan till en strävan högre mot moral och att uppfylla sina plikter som muslim i enlighet med Guds uppenbarelse i Koranen och profeten Muhammads (saw) exempel. Bönerna renar hjärtat och kontrollerar begären och frestelserna till att handla felaktigt och ont.

Muhammad (saw), Allahs Profet sade: Islams fundament är fem pelare:

   1. Trosbekännelsen: Vittna att ingen Gud finns utom Allah, och att Muhammad (saw) är Hans sändebud.
   2. Förrätta bönen.
   3. Utdela Zakat (allmosa)
   4. Fasta under månaden Ramadan
   5. Utför pilgrimsresan till Mecka.

Tidpunkten för bönen:
Bön förrättas fem gånger dagligen. Tiderna för bönen följer dygnets rytm;

    * gryningen (Fajr) som är 2 enheter (raká).
    * middagstiden (Dhuhr) (efter solens middagshöjd), som är 4 enheter (raká).
    * den sena eftermiddagen (Asr), som är 4 enheter.
    * skymningen (Maghrib), som är 3 enheter.
    * när mörkret fallit (Isha), som är 4 enheter.

De fem bönetiderna är inte uttryckligen föreskrivna i Koranen, men de räknas ändå som plikt eftersom de är Profetens sunna.

Adhan eller Azan (Bönekallelse)
Fem gånger varje dygn tjuder böneutroparens (mu'adhhin) kallelse från moskéns minaret. Den lyder så här;

   1. Gud är störst (Allahu akbar) (upprepas 2 ggr)
   2. Jag vittnar att det ingen gud finns utom Allah (upprepas 2 ggr)
   3. Jag vittnar att Muhammed är Guds sändebud (upprepas 2 ggr)
   4. Kom till bönen! (upprepas 2 ggr)
   5. Kom till frälsningen! (upprepas 2 ggr)
   6. Gud är störst (upprepas 2 ggr)
   7. Ingen gud utom Gud (1 gång)

Qibla (Böneriktningen)
Bönen utförs alltid i riktning mot Kaba (se bild) som ligger i Mekka . Det är böneriktningen, Qibla, var man än befinner sig i världen. Det finns speciella qiblakompasser som underlättar att finna riktningen mot Mekka. Böneriktningen ger en "orientering" i tillvaron i både bokstavlig och symbolisk mening. Man ber i den riktningen, djuren som slaktas vänds åt det hållet, man begravs med ansiktet mot Mekka, moskén byggs riktad mot Mekka.

Al-Masdjid (Moskén)
Masjid (se bild) är den plats där man utför bönen, böneplatsen. Nu tillskrivs Muhammad (saw) yttrandet: "Jorden är böneplats och (rituellt) ren". Detta innebär att bönen kan utföras överallt, den är inte bunden till bestämda platser eller byggnader. Och bönen utförs också överallt: i hemmet, på arbetsplatsen, på gatan. De föreskrivna fem bönerna kan fullgöras enskilt eller i gemenskap med andra. Men fredagens middagsbön bör utföras gemensamt, moskén.

Förebilden)
Utanför själva gudstjänst-rummet ligger oftast en kringbyggd gård omgiven av arkader. Förlagan till detta är Muhammads (saw) hus i Medina. Eftersom den rituella tvagningen ' är en föreskriven förberedelse för bönen finns många gånger en vattenbehållare, damm eller vattenpost mitt på gården. Bönerummets golv är helt täckt av mattor. Riktningen mot Mekka,Qibla, är utmärkt genom en bönenisch, (mihrab) i ena väggen. De som förrättar sin bön skall vara vända mot Mekka. I nischen kan en lampa ibland hänga. Vid sidan av bönenischen finns en predikstol, minbar (se bild). Moskéerna pryds ofta av kalligrafiska inskrifter. Man ser skrivet på den ena sidan av mihraben Allah och på den andra Muhammad (saw) och likaså brukar de fyra första kalifernas namn finnas i moskén och profeternas båda dottersöners. Bildframställningar av människor eller djur finns däremot inte. Moskén blev tidigt centrum för en rad andra aktiviteter. Den blev och är centrum för undervisning både för barn och vuxna.

Wudhu (Rituell tvagning)
Bönen föregås av en rituell tvagning (ablution) som är föreskriven i Koranen. Så här utförs Wudhu:

   1. Tvätta händerna upp till handlederna tre gånger. Börja med höger hand.
   2. Skölj munnen tre gånger med höger hand, och för in vattnet i näsan och blås ut, tre.
   3. Tvätta ansiktet tre gånger, vattnet skall beröra ansiktet från hårfästet till hakan och från öra till öra.
   4. Tvätta höger arm upp till armbågen tre gånger, gör samma sak med vänster arm.
   5. Fukta händerna och dra lätt över håret.
   6. Fukta händerna och tvätta öronen med hjälp av tummen och pekfingret.
   7. Tvätta högra foten upp till ankeln tre gånger. Gör samma sak med vänster fot.

Efteråt skall man säga trosbekännelsen.

Böneledaren
Böneledaren kallas imam: Imamens uppgift kan i princip fullgöras av vilken vuxen och kunnig muslim som helst, men i praktiken är det ofta en person med teologisk utbildning anställd vid moskén. Predikanten, khatib, kan oftast vara samma person.


Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 20:55:00





BU ERDA NOMOZ O'QISH TARTIBI YOZILGAN .


Hur man utför bönen


Wudhu (Rituell tvagning)
Bönen föregås av en rituell tvagning (ablution) som är föreskriven i Koranen. Så här utförs Wudhu:

   1. Tvätta händerna upp till handlederna tre gånger. Börja med höger hand.
   2. Skölj munnen tre gånger med höger hand, och för in vattnet i näsan och blås ut, tre.
   3. Tvätta ansiktet tre gånger, vattnet skall beröra ansiktet från hårfästet till hakan och från öra till öra.
   4. Tvätta höger arm upp till armbågen tre gånger, gör samma sak med vänster arm.
   5. Fukta händerna och dra lätt över håret.
   6. Fukta händerna och tvätta öronen med hjälp av tummen och pekfingret.
   7. Tvätta högra foten upp till ankeln tre gånger. Gör samma sak med vänster fot.

Efteråt skall man säga trosbekännelsen.

Första raka'a (första enheten)

   1. Efter tvagningen, börja med att stå på en ren plats med ansiktet mot Kaba och lyft sedan händerna upp till öronen (Fig 1.)och säg "Allahu akbar" (Allah är störst) . Lägg sedan händerna på bröstet med den högra handen över den västra(Fig 2.).
   2. Läs Koranens första sura (kapitel), al-Fatiha. Recitera sedan något kapitel ur Koranen. Detta gäller de första raká (enheterna) i bönen. I den tredje eller fjärde raká läser man endast al-Fatiha.

   3. Sedan säger man "Allaho Akbar", och bugar sig och lägger händerna på knäna och säger: "Subhana Rabbial 'Adhiim" tre gånger. Det betyder "Pris ske Skaparen, den store" (Fig 3.).



   4. Sedan reser man sig medan man säger: "Sami'Allaho liman hamidah," som betyder "Gud hör den som prisar honom". Direkt efter säger man: "Rabbana oalakal hamd": "Vår Herre, lovprisad vare Du" (Fig 4.).



   5. Sedan faller man ned på knä (sudjud) sägande: "Allaho akbar". Med pannan och näsan mot marken säger man; "Subhana Rabbial A'ala" tre gånger, som betyder: "Pris ske Skaparen, den Höge' (Fig 5.)

   6. Sedan reser man sig upp till sittande ställning, sägande:"Allaho akbar". I denna ställning säger man: "Allahumma ghfirlii", en, två eller tre gånger, vilket betyder: "0 Gud, förlåt mig!" (Fig 6.)
   7. Sedan faller man ned igen, sägande: "Allaho akbar", och säger: "Subhana Rabbial A'ala" tre gånger .
   8. Efter detta reser man sig upp till stående igen, sägande: "Allaho akbar" och därmed börjar den andra raka'a.

Andra raka'a (andra enheten)
Stående upprätt läser man al-Fatiha följd av någon vers ur Koranen. Sedan fullföljer man den andra Raka'a på samma sätt som den första. Men istället för att resa sig upp, efter det andra nedfallandet (sudjud), sätter man sig upp och läser följande, som kallas "Tahiyat" på arabiska (Fig 7.):

"Al-tahiyato lillah, oas-salaoato, oattajjibat, Assalamo alaike ajjohan-Nabio oa rahmatol-lahi oa barakatoho, assalamo 'alajna oa al 'ibadillahi oa salihiin. Ashhado an la illaha illal-Lah oa ashhado anna Mohammadan rasulallah".

"All hyllning, all bön, all dyrkan är för Gud. Frid vare med dig o Profet och Guds nåd och välsignelser. Frid vare med oss och med alla Guds rättfärdiga tjänare. Jag vittnar om att det inte finns någon gud utom Gud, och jag vittnar om att Mohammed är Guds budbärare".
När man läser trosbekännelsen (som börjar vid första "ashhado") reser man högra handens pekfinger. Om bönen består av två raka'a, som fajr (morgonbönen), fortsätter man i sittande ställning genom att säga:

"Allahomma salli'ala Muhammadin oa'ala aali Muhammad, kama sallajta 'ala Ibrahiima oa 'ala aali Ibrahiima oa baarik 'ala Mohammadin oa 'ala aali Muhammad kama barakta 'ala Ibrahiima oa 'ala aali Ibrahiima innaka Hamiidon Majid".

'O Gud, Sänd nåd över Muhammed och över Muhammeds familj, såsom Du sände nåd över Ibrahim och över Ibrahims familj. Och sänd välsignelser över Muhammed och över Muhammeds familj, såsom Du sände välsignelser över Ibrahim och över Ibrahims familj. Ty Du är värd all pris, äger all ära". Efter det avslutar man bönen genom att säga: "assalaamo aleikom" (hälsning) medan man vrider huvudet åt höger och samma sak medan man vänder huvudet åt vänster (Fig 8.). Men om bönen består av treraka'a, som maghrib, eller avfyra raka'a som Dhuhr, 'Asr eller 'Ishaa, reser man sig upp efter "Tahiyat" och påbörjar den tredje raka'a.

Tredje raka'a (tredje enheten)
Den tredje raka'a utförs på samma sätt som de två första, förutom att man inte läser något kapitel ur Koranen efter "Fatiha". Om man gör Maghrib-bönen (kvällsbön), avslutar man efter trejde raka'a med samma avslutning som i morgonbönen. Denna avslutning kallas "Tashahhod" på arabiska (inklusive "Tahiyat"), sedan säger man assalaamo aleikom. Om man gör Dhuhr, Asr eller 'Isha-bönen (middags- eftermiddags-eller nattbön), reser man sig upp efter det andra nedfallandet i trejde raka'a och gör ytterligare en raka'a på samma vis som den tredje. Efter detta avslutar man bönen med Tashahhod och assalamoaleikom.

På siten "www.jannah.com" kan du se och lyssna på hur man utför bönen. Klicka bara på bilden nedan:

Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 20:58:07

                          VARFÖR BER MUSLIMER?
Översatt av: Ramzi F.


Svensk översättning av korancitat tagna från: Koranens Budskap, Mohammed Knut Bernström (ISBN 91-7118-899-1)

Efter en lång och hektisk dag på jobbet, kan vissa tro att det är svårt för en trött person att koncentrera sig på hans/hennes böner till Allah (den allsmäktige). Hur svårt det är att ta sig upp till böneutropet, "Kom till bönen! Kom till framgång!", när man är inkrupen i en varm och mysig säng.

Den kände läkaren och vetenskapsmannen, Ibn Sina (Avicenna), berättade att under en kall och kylig natt, vilade han och hans slav i ett värdshus i en avlägsen del av Khuraasaan. Under natten blev han törstig, så han kallade på sin slav för att hämta vatten åt honom. Slaven hade ingen lust att lämna sin varma bädd, så han låtsades inte höra Ibn Sinas rop. Men efter upprepade rop, så steg slaven motvilligt upp och för att hämta vattnet. En liten stund därefter, hördes det melodiska ljudet av azaan (böneupprop).

Ibn Sina började då att tänka på böneutroparen. Han sade för sig själv: "Min slav, Abdullah, har alltid respekterat och beundrat mig. Han tog vara på varje tillfälle att överösa mig med beröm och tillgivenhet, men i natt föredrog han sin egen bekvämlighet över mina behov. Men å andra sidan, se på den persiska slaven av Allah: Han lämnade sin varma bädd för att bege sig ut i den kyliga natten, han gjorde tvavning i strömmens iskalla vatten, och sedan gick han upp för moskéns höga minaret för att glorifiera Allah som han verkligen tjänar, kallandes till bön,

"Det finns ingen Gud utom Allah, och Mohammad är Hans sändebud"

Ibn Sina skrev: "Jag lärde mig den sanna kärlekens natur, den kärlek som resulterar i fullständig lydnad." Allahs kärlek kräver fullständig och villkorslös lydnad.

Allah (den allsmäktige) säger:

    Säg [Muhammed]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta era synder. Gud är ständigt förlåtande och barmhärtig."


(Koranen 3:31)

Att be, var profeten Muhammeds (Guds frid och välsignelser över honom) första befallning från Allah efter det att han tilldelades profetskapet.

När ärkeängeln Gabriel kom till honom så forsade en vattenström ur berget framför de. Gabriel instruerade profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) i hur han skulle göra tvavning och hur han skulle utföra bönen till Allah (den allsmäktige). Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) visade sedan sin fru Khadeeja det han hade lärt sig.

Inledningsvis bad profeten (Guds frid och välsignelser över honom) två raká två gånger dagligen, en på morgonen och en på kvällen. Profeten (Guds frid och välsignelser över honom) har inte gått en dag utan att be sedan hans första bön.

Precis innan hans utvandring till Medina, togs han på en nattlig resa till Jerusalem och sedan till himlarna (Mi'raaj). Under denna resa beordrade Allah (den allsmäktige) honom att be fem gånger dagligen. Bönen är en gåva given till varje troende för att han/hon skall kunna uppleva ett andligt lyft fem gånger dagligen.

Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) sade:

"Bönen är Mi'raajen för den troende."

Bönen ger varje muslim chansen att kommunicera med hans herre. Under varje bön reciterar muslimen "Surat Al-Fatiha": Denna recitation är inte en tråkig monolog av den troende, utan Allah (den allsmäktige) ger löfte om att det är en konversation mellan honom och dyrkaren.

Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom) sade att Allah (den allsmäktige) säger:

När en dyrkare säger hans böner: "Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre" Säger jag: "Min dyrkare har hyllat mig"

När han säger: "den Nåderike, den Barmhärtige, som allsmäktig råder över Domens dag!" Säger jag: "Min dyrkare har glorifierat mig"

När han säger: "Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp" Säger jag: "Detta är mellan mig och min dyrkare"

När han säger: "Led oss på den raka vägen" Säger jag: "Detta är för min dyrkare, och jag ger min dyrkare vad han vill ha"

Profeten (Guds frid och välsignelser över honom) sade en gång:

"Bönen är religionens pelare" (Redogörelse av Al-Baihaqi)

Han informerade oss även om att Islam är uppbyggt på fem pelare, det andra är att utföra bönen fem gånger dagligen. (Redogörelse av Al-Bukhaari)

Detta gör bilden tydlig: Islam är som en byggnad som stöds på fem pelare, ta bort en pelare och hela byggnaden försvagas. På samma sätt, när en person slutar att be, blir hans tro svag, och minsta lilla slag mot den kan få den i gungning.

Bönen är också mycket viktig då profeten (Guds frid och välsignelser över honom) sade:

"Säkerligen, det som håller en människa från flergudadyrkan och tvivel är hans bön" (Redogörelse av Muslim)

Angående de icke troendes svåra position på domedagen, Allah (den allsmäktige) sade:

    "Vad förde er till helveteselden?" De skall svara: "Vi hörde inte till de som bad"


(Koranen 74:43)

Allah (den allsmäktige) sade också:

    "DET SKALL gå de troende väl i händer; de som ber med ödmjukt sinne"


(Koranen 23:2)

    "Och de som slår vakt om bönen, [Alla] dessa skall [hälsas] med hedersbetygelser i [paradisets] lustgårdar."


(Koranen 70:35)

Allah (den allsmäktige) har betonat behovet av ödmjukhet och koncentration i bönen. Det finns inga tvivel att Satan är människans bittraste fiende, han försöker ständigt störa den troendes böner.

En muslim (dyrkaren) kan plötsligt finna sina tankar vandrandes till minnen, problem, bekymmer, arbete och familj och kommer ofta att hitta sig själv undrandes om han/hon har bett tre eller fyra raká. Detta är Satans sätt att stjäla bönen. Allah (den allsmäktige) sade att människan skapades endast för att dyrka honom:

    "Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig."


(Koranen 51:56)

Människan ska leva i denna värld som en dyrkare av Allah (den allsmäktige) och bönen är den bästa formen av dyrkan. På domedagen skall människan stå till svars för hennes gärningar.

Allah (den allsmäktige) säger:

    "och den Dagen skall ni ställas till svars för [vad ni gjorde av] det goda som skänktes er [i livet]!"


(Koranen 102:8

Qayd etilgan