Svenska språk.  ( 119774 marta o'qilgan) Chop etish

1 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 B


Rukhiya  25 Yanvar 2008, 22:00:35

Abu Huraira berättade att profeten Muhammed sade:
Var inte avundsjuka på varandra, driv inte upp priserna er emellan, hata inte varandra, vänd er inte bort från varandra och bjud inte under varandra 1 , utan var bröder, ni Guds tjänare! Muslimer är varandras bröder. 2 De varken förtrycker eller sviker varandra, de varken ljuger eller föraktar varandra. Fromheten sitter här (han pekade på bröstet). Det är illa nog för en man att förakta sin muslimska broder. Allt hos en muslim är okränkbart för andra muslimer; liv 3 , ägodelar och heder.
(Muslim)
1 betydelsen är att ett givet pris ska kunna förväntas vara skäligt, och därför ska man inte försöka bjuda under.
2 och systrar, förstås! Generellt inbegrips alltid både kvinnor och män i det som sägs, såvida profeten inte direkt vänder sig till kvinnorna/männen (och det brukar framgå klart av texten).
3 bokstavligen "blod".

Qayd etilgan


Rukhiya  25 Yanvar 2008, 22:00:58

Abbas son berättade att profeten Muhammed sade:
Gud har skrivit ner de goda gärningarna och de dåliga. Han fortsatte: Den som haft för avsikt att utföra en god gärning men inte utfört den, kommer att få den registrerad som en utförd god gärning. Om gärningen också utförs, kommer Gud att registrera den tiofalt eller ända upp till sjuhundrafalt. Den som haft för avsikt att utföra en dålig gärning men sedan inte utfört den, får den registrerad som en utförd god gärning. Om gärningen också utförs, kommer Gud att registrera den som en utförd dålig gärning.
(Bukhari och Muslim)

Qayd etilgan


Rukhiya  25 Yanvar 2008, 22:21:38

Anas berättade att profeten Muhammed sade:
Gud allsmäktig har sagt: "Adams son, så länge som du anropar Mig och frågar efter Mig ska Jag förlåta dig för det du gjort utan att det besvärar Mig."
"Adams son, om så dina synder nådde ända upp till molnen på himlen och du bad Mig om förlåtelse så skulle Jag förlåta dig."
"Adams son, om du kom till Mig med synder nästan lika stora som hela jorden, och ställde dig framför Mig och vittnade om att Jag inte har någon like så skulle Jag ge dig lika stor förlåtelse."
(Tirmidhi)

Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:44:16

Profeten Muhammad (saw) sade:
"Den bästa muslimen i fråga om tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru."
[Tirmidi]

Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:44:33

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Allah den högste har uppenbarat för mig att ni måste vara artiga och hjärtliga mot varandra, så att ingen av er ska bete sig överlägset mot den andre, och på så vis kränka denne."
[Muslim]

Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:48:25

Profeten (saw) sa:
"Vid Honom som håller min själ i Sin Hand, ni kommer inte in i Paradiset förän ni har eeman (tro), och ni kommer inte få eeman förrän ni älskar varandra. Ska jag inte berätta för er något som om ni gör det kommer ni att älska varandra? Sprid hälsningen Salaam (fred) bland er."
[Muslim]

Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:49:18

Allahs sändebud (saw) sa:
"Allah kommer att fatta om jorden på Uppståndelsedagen och kommer att rulla upp himlarna med Sin högra hand, sedan kommer han att säga, ’Jag är Kungen, var är kungarna på Jorden?"

[Bukhari}


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:49:43

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Allah den högste har uppenbarat till mig att ni måste visa artighet och hjärtlighet för varandra, så att ingen av er skulle känna sig överlägsen den andre, och på så vis kränka denne."
[Muslim]


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:50:09

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Inte ens den minsta goda gärning är obetydlig, även att möta din broder med en glad uppsyn är en god gärning."
[Muslim]


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:50:34

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Allah dömer er inte utifrån era kroppar och utseende, men Han granskar era hjärtan och tittar på era gärningar."
[Muslim]


Qayd etilgan