Svenska språk.  ( 119843 marta o'qilgan) Chop etish

1 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 B


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:50:56

Profeten Muhammad (saw) sade:
"Jag kom bara för att få människornas att fullkomna sitt goda uppförande"


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:51:21

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Den bäste av de troende är den som uppför sig bäst och den som är vänligast mot sin fru"


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:51:58

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Den är inte en av oss som inte visar ömhet gentemot de yngre och visar respekt gentemot de äldre"


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:52:28

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Låt den som tror på Gud och Domedagen antingen tala väl eller vara tyst och låt den som tror på Gud och Domedagen vara givmild mot sina grannar och låt den som tror på Gud och Domedagen vara generös mot sina gäster".



Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:52:55

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Ingen av er är i sanning en troende förrän han önskar detsamma för sin broder som han önskar för sig själv"



Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:53:38

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Den är inte en sann troende som äter sig mätt medan hans granne inte har mat att äta"

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Gud den Allsmäktige har sagt: ’Adams son, så länge som du anropar Mig och frågar efter Mig ska Jag förlåta dig för det du gjort utan att det besvärar Mig. Adams son, om så dina synder nådde ända upp till molnen på himlen och du bad Mig om förlåtelse så skulle Jag förlåta dig. Adams son, om du kom till Mig med synder nästan lika stora som hela jorden, och ställde dig framför Mig och vittnade om att Jag inte har någon like så skulle Jag ge dig lika stor förlåtelse.’ "


Qayd etilgan


Rukhiya  29 Yanvar 2008, 23:54:15

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Ett leende mot din broder är en god gärning"

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Frukta Gud varhelst ni är och låt en ond gärning efterföljas av en god för att den onda skall utplånas. Och uppträd på bästa sätt inför andra människor"

Umar berättade: Profeten Muhammad (saw)lade handen på min axel och sade:
"Var i denna värld som om du vore en främling eller på genomresa".

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Man antar sin väns levnadssätt, så man bör vara noga med vilka man väljer till vänner."
[Ahmad]

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Ni måste tala sanning, för sanning leder till dygd och dygd leder till Paradiset. En människa som alltid talar sanning och syftar till sanningen ses av Allah som sannfärdig. Håll er borta från lögner, för lögn leder till det onda och det onda leder till helveteselden, och en människa som ständigt ljuger och syftar till lögn ses av Allah som lögnare.
[Bukhari och Muslim]", [Bukhari och Muslim]

Qayd etilgan


Rukhiya  05 Fevral 2008, 22:31:47

Jesus i Koranen
Översättning till svenska: Aisha & Aisar
Källa: www.saaid.net

Den islamiska synen på Jesus ligger långt ifrån de andra religionerna. Judarna, som förnekade Jesus som en Profet från Gud, kallade honom för en bedragare. De kristna å andra sidan ansåg honom vara Guds son och dyrkade honom som detta. Islam anser Jesus vara en av de främsta Profeterna från Gud och respekterar honom lika mycket som Ibrahim (Abraham), Moses, och Mohammed. (Frid vare med dem) Detta stämmer väl överens med den islamiska synen på Guds enhet, på den gudomliga vägledningens enhet, och i en kompletterande roll, även på det uppdrag som kom att falla på Guds sändebud.

Qayd etilgan


Rukhiya  05 Fevral 2008, 22:32:14

Den centrala delen av islam - den villiga underkastelsen under Guds vilja - uppenbarades för Adam, som förmedlade det vidare till sina barn. Alla efterföljande uppenbarelser som mottogs av Noah, Ibrahim, Moses, Jesus och slutligen Mohammed (Frid vare med dem) hade samma budskap, omsorgsfullt utformade för att fastställa förhållandet mellan människa och Gud, människa och människa och människa och föreskrifter. Därför ser islam de motsägelser som finns i de uppenbarade religionerna som något skapat och infört av människohand. Jesus framträdande plats i dessa tre stora religionerna - judendomen, kristendomen och islam - ska därför inte ses som ett undantag.


Qayd etilgan


Rukhiya  05 Fevral 2008, 22:32:40

Trots att Koranen inte presenterar en detaljerad livsberättelse om Jesus, upplyser den om de viktiga aspekterna av hans födsel, hans uppdrag och hans uppstigning till himmelen och fördömer kristendomens trossatser angående honom. Koranens betraktelse över Jesus börjar med hans mor, Marias, befruktelse. Marias mor var gift med Imran och avlade ett löfte om att tillägna sin dotter åt gudsdyrkan i templet. När Maria blev en kvinna, så uppenbarade sig den heliga anden (Ärkeängeln Gabriel) för henne i form av en man, med nyheterna om en son. I Koranen kan vi läsa följande dialog mellan Maria och ängeln:

   

Qayd etilgan