Muallif Mavzu: Tarbiya nimaga bog'liq..?  ( 24611 marta o'qilgan)

0 Foydalanuvchilar va 1 Mehmon ushbu mavzuni kuzatishmoqda.

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Tarbiya nimaga bog'liq..?
« : 30 Noyabr 2007, 17:16:05 »
Assalomu alaykum!
   Qadrli userlar e'tiboriga ushbu yangi mavzuni taqdim etaman.Hozirda jamiyatimiz hayotida yoshlarning o'zini tutishlari, gapirish ohanglari, boshqalar bilan suhbatda madaniyatsizliklari...Bularning barchasi tarbiyaga borib taqaladi.Xo'sh, bolani tarbiyalashni qachondan boshlash kerak?Uning tarbiyali yoki tarbiyasiz bo'lishida nima birinchi o'rinda turadi: oila, jamiyat yoki bolaning o'zi?Yaxshi suhbat quramiz degan umiddaman.
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Xudayshukur

  • Newbie
  • *
  • Rahmat
  • -aytdi: 0
  • -oldi: 0
  • Xabarlar: 5
  • Jins: Erkak
  • Mani taniganlarga salom.Doimo olohga ishoning. :)
    • http://work.rustam.uz/
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #1 : 02 Dekabr 2007, 16:00:28 »
Tarbiya ota-onaga bog'liq.Ota - ona yaxshi bo'sa bolaniyam tarbiyasi yxshi bo'ladi. :)
Mani taniganlaga salom.Xudashukur_MTS

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #2 : 03 Dekabr 2007, 15:24:42 »
Tarbiya ota-onaga bog'liq.Ota - ona yaxshi bo'sa bolaniyam tarbiyasi yxshi bo'ladi. :)
Ammo, ota-onasi yaxshi, juda tarbiyali oilada o'sayotgan ayrim bolalarni ko'rsangiz,umuman boshqa  xulosaga kelishingiz mumkin.Ularni ko'rib, nahotki u o'sha tarbiyali kishining farzandi bo'lsa, degan xayol o'tadi. Tashqaridan qaraganda, ularning oilasida tarbiyaviy muhit hukmronday, ammo, aslida o'zgacha ma'noni uchratasiz. Ularning tarbiyasiga nima ta'sir qilishi mumkin?
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #3 : 15 Dekabr 2007, 14:23:32 »
 Masalan, mening fikrimcha tarbiyaning qanday bo'lishi avvalo insonnig o'ziga bog'liq, ya'ni kishi irodali bo'lsa har qanday vaziyatda ham o'zining tarbiyali ekanligini namoyish eta oladi.
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Muzayyana

  • muslima
  • Super Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 269
  • -oldi: 756
  • Xabarlar: 1010
  • Jins: Ayol
  • Alhamdulillah Ya Rabbil A'lamiyn!
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #5 : 09 Yanvar 2008, 12:17:05 »
Assalomu alekum!
Tarbiyada faqatgina ota-ona rol o'ynamidi. Lekin ulani roli bor. Ota-ona ming bolaga yaxshi tarbiya bersinu, bolani maktabdagilari yoki o'rtolari, yoki uni o'rab turgan muhit yomon bo'sa, bu bolani tarbiyasini biz xich qachon yaxshi bo'ladi diyomimiz.
Yana bilmadim, xammasi Xudodanku!
qalamlar ko'tarilgan...sahifalar qurigan...


mansur_bek

  • Newbie
  • *
  • Rahmat
  • -aytdi: 0
  • -oldi: 3
  • Xabarlar: 35
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #6 : 09 Yanvar 2008, 12:45:49 »
Assalomu alekum!
Tarbiyada faqatgina ota-ona rol o'ynamidi. Lekin ulani roli bor. Ota-ona ming bolaga yaxshi tarbiya bersinu, bolani maktabdagilari yoki o'rtolari, yoki uni o'rab turgan muhit yomon bo'sa, bu bolani tarbiyasini biz xich qachon yaxshi bo'ladi diyomimiz.
Yana bilmadim, xammasi Xudodanku!
baribiram bunda ota-onani aybi bor.chunki ota-ona farzandini usha muhitdan olib chiqmagan.agar ota ona farzandidan xabar olib tursa,kimlar bilan do'st bo'layotganidan xabardor bo'lib tursa bu hol yuzaga kelmaydi.

 Ota onez sizni hamma do'st va o'rtolarizzi tanib ula bilan suhbatlashganmila? Yoki siz hamma tanishlarizni ota-onezga tanishtirganmisiz?

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #7 : 09 Yanvar 2008, 14:47:32 »
Assalomu alekum!
Tarbiyada faqatgina ota-ona rol o'ynamidi. Lekin ulani roli bor. Ota-ona ming bolaga yaxshi tarbiya bersinu, bolani maktabdagilari yoki o'rtolari, yoki uni o'rab turgan muhit yomon bo'sa, bu bolani tarbiyasini biz xich qachon yaxshi bo'ladi diyomimiz.
Yana bilmadim, xammasi Xudodanku!
baribiram bunda ota-onani aybi bor.chunki ota-ona farzandini usha muhitdan olib chiqmagan.agar ota ona farzandidan xabar olib tursa,kimlar bilan do'st bo'layotganidan xabardor bo'lib tursa bu hol yuzaga kelmaydi.

 Ota onez sizni hamma do'st va o'rtolarizzi tanib ula bilan suhbatlashganmila? Yoki siz hamma tanishlarizni ota-onezga tanishtirganmisiz?
Do'stlar siz o'ylaganchalik ko'p bo'lishmaydi...agar bola do'stlariga qarab o'zgarsa,ota-ona uchun 3-4 bolani tanib qo'yish qiyin ish emas.qolganlari siz aytgandek tanishlar va o'rtoqlar hisoblanadi va bola o'zgarsa, ko'proq,do'stlariga qarab o'zgaradi.
Nima bo'lganda ham o'zgarish yoki o'zgarmaslik bolaning o'ziga bog'liq. Agar u xohlamasa, o'rtoqlariga qo'shilmasligi mumkin, ya'ni, ularning salbiy jihatlarini ko'rgan holda ibrat olishi mumkin. Tarbiya jarayoni oilada yuksak darajada tashkil etilgan, bolaning o'rtoqlari ham risoladagidek, ammo bola tarbiyasiz bo'lib boraveradi. Bunda nima yoki kim aybdor..? Qisqasi, muammoli savollar hali juda ko'p va ularga javob topish mushkul. Chunki, bizning javoblarimiz nisbiy bo'lib qolaveradi. Sababi, har kim har xil oilada, muhitda tarbiyalandi va hammaning xarakteri har xil.
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

AL_laziz87

  • Hero Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 1234
  • -oldi: 551
  • Xabarlar: 691
  • Jins: Erkak
  • AQLIMIZ BUT IYMONIMIZ BUYUK BO'LSIN
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #8 : 13 Yanvar 2008, 17:24:41 »
Masalan, mening fikrimcha tarbiyaning qanday bo'lishi avvalo insonnig o'ziga bog'liq, ya'ni kishi irodali bo'lsa har qanday vaziyatda ham o'zining tarbiyali ekanligini namoyish eta oladi.

Inson irodali bo'lib tugulmaydi. Bolaligidan irodali, aqlan yetuk, ma'naviy baquvvat qilib tarbiya topish kerak. Boshlangich tarbiyani ota -onadan oladi. Tarbiyaga atrof muxit ta'sir o'tkazadi.
Ko'-p kezma daraxtzor bog'lar ichinda, Daraxtlar dil do'sting bo'lolmas sening, Chorlasang kelolmas,yonib qucholmas, Sen faqat mening bo'l, meniki, mening.

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #9 : 02 Fevral 2008, 15:10:29 »
                                            КЎЗГУДАГИ ҚИЁФАНГИЗ КИМ?
Инсон тарбияни аввало ўзидан бошлаши лозим экан. Чунки бола учун биринчи намуна ота-онасидир. Агар ўзимиз чекиб, болага чекма, десак, ўзимиз ичиб, маст бўлиб, болага ичма десак, албатта, таъсир қилмайди.
Кунлардан бир кун аллергия билан оғриган болани шифокор ҳузурига олиб келишибди. Шунда шифокор болага ширинлик ема, сен учун жуда зарарли. Агар ширинлик есанг, ҳамма Ñ‘ғингга тошма тошиб кетади. Охир-оқибат у ичингга тошиб, сени бўғиб қўяди, деб роса бир соат тушунтирибди. Аммо бола шифокорнинг айтганини қилмай, ширинлик еяверибди. Аҳволи оғирлашиб, яна ўша шифокор ҳузурига келтирилибди. Шунда шифокор гапни чўзмай ширинлик ема, деб қўя қолибди. Буни қарангки, бола ўша куннинг эртасидан бошлаб умуман ширинлик емай қўйибди. Ота-она ҳайрон эмиш. Ўша докторнинг ҳузурига бориб нега биринчи сафар ширинлик ема, деб бир соат уқтирсангиз ҳам бола айт­ганингизни қилмадию, иккинчи сафар бир оғиз гапингизга кира қолди деб сўрашибди. Шунда доктор кулимсираб, чунки биринчи сафар уқтирганимда ўзим ширинлик ер эдим. Иккинчи сафарида эса уни ўзим ҳам истеъмол қилмай қўйгандимда, деб жавоб қилибди.
Оилада ҳам шундай. Оилада нима ардоқланса, бола ҳам ўша нарсани ардоқлайди. Шунингдек, таълим-тарбиянинг ботиний биздан яширин томонлари ҳам йўқ эмас. Агар биз болага Ñ‚Ñžғри йўл кўрсатиб, ўзимиз пинҳона қинғир ишлар қилиб юрсак, бола буни сезади ва айтган гапингизни эмас, қилган ишингизни қилади.
Мен насл-насаб борасида хам кўп ўйлаганман. Баъзи бефарзанд оилалар етим болаларни ўз тарбияларига оладилар. Аксарият ҳолларда болалар ақлли-ҳушли бўлиб улғайишади. Аммо баъзан тарбияга олинган болаларнинг оиладан қочиб кетганини, кўча-кўйда киссавурлик қилиб юрганини эшитиб қоламиз. Нега энди баъзилар яхши тарбия кўриб ўсадию, бошқалар эса оилани тарк этишади? Балки, бу ерда гап насл-насабда эмас, инсон инсонга бериши мумкин бўлган муҳаббатдадир.
Бундан 20-30 йиллар илгари Қозоғистонда она бўри Ñžғирлаб кетган бир болакайнинг дараги чиқди. Уни ҳатто телевизор орқали ҳам кўрсатишди. Бўрилар орасида ўсиб, улғайган одам на гапиришни, на инсонга хос бўл­ган бирон ҳатти-ҳаракатни биларди. У тўрт оёқ­лаб юрар, хавф сезса, бў­рилардек ириллар, увилларди. Уни чўлу биёбондан тутиб келиб, икки-уч йил тарбиялашган, унга сўз ўргатишган. Шунда ҳам қозоқ Мауглисининг ҳайвонларга хос ҳаракатлари, кўз қарашлари ўз­гармаган.
- Она бўри менга меҳрибон эди. Отам ҳам шундай. Ўамма бўрилар менга меҳрибон эди. Хавф сезсалар, ҳаммалари бир бўлиб, бир-бирларини ҳимоя қилишарди. Одамлар уларга ўхшамас экан! - деганди у ойнаи жаҳон орқали.
Ўша кезлари бўри-одамнинг гаплари шов-шув бўлиб кетган, баъзилар ҳатто хафа ҳам бўлишганди. У - биз одамларни тушуна олмади деб. Насл-насаби инсон зотидан бўл­ган бу Маугли нечун бўрилар орасида уларга ўхшаб ўсди. Унинг ота-онасидан мерос қолган ирсий хотиралари қаёқда қолди?! Демак, инсондаги имкониятлар юзага чиқиши учун маълум шарт-шароит керак экан-да! Биз болаларимизга шу имкониятни етарлича бера оляпмизми, мана масала қаерда! Мен оналар болаларига етарлича меҳÑ€ бермаяптилар, демоқчи эмасман. Аммо бундай олиб қаралганда меҳÑ€ нима билан ўлчанади, ўзи? Менимча, эътибор билан! Бола касал бўлганда ухламаслик, уни суйиб эркалаш, вақтида овқатини бериш меъёр эмас. Биласиз, ўзбек хонадонларида юмуш кўп. Аксарият ҳолларда оналар юмушларини бажариб олиш учун болаларини кў­чага ҳайдашади. Тўғри, болалар кў­чага чиқиб ўй­наши ҳам керак. Аммо меъёр билан-да! Ёз кунлари, ҳатто соат ўн-ўн бирда ҳам улар кўча санғишади. Ёки телевизор кўришади. Баъзи ҳолларда болалар эртаю-кеч экран қаршисида ўтиришади. Бу боланинг руҳияти, соғлиғи учун жуда зарарли эканини оналар билишса керак.
Айниқса, бола тарбия­сида китобнинг роли жу­да муҳим. Баъзида Ñžқувчилардан мактаб дас­турига кирган фан асарни Ñžқи­дингми деб сўрасангиз, у э, мен унинг видеосини кўр­ганман, деб жавоб қилишади. Билъакс, видеотасвир билан асар Ñžқиш ўртасида катта фарқ бор. Гап бу ўринда асл нусханинг киноасарга нечоғлик яқин ёки узоқлиги ҳақида кетмаётир. Кинотасвир руҳиятни таранглаштиради, ундаги лавҳаларни қабул қилиш, жамлаш кишини зўриқтиргани ҳолда, мияни дангаса қилиб қўяди. Китоб Ñžқиганда эса одам фикрлашга, асар воқеаларини хаёлида жонлантиришга мажбур бўлади. Шу тарзда тафаккур ўса боради, болалар фикрлашни таҳлил қилишни ўрганишади, сўз бойлиги ошади, дунёқарашлари шакллана боради.
Кўпинча кўча-кўйда не қиларини билмай, тентираб юрган болаларни кўрсам, ачиниб кетаман. Кўчада бекор санғиб юрган ана шу болалар эртага, катта бўлганларида ҳам худди шундай ҳаёт йўлларида адашиб юрадилар. Болаларни қобилиятларига кўра бирон ишга йўналтириш, йўл кўрсатиш, тў­гаракларга олиб бориш фақат устозларнинг иши эмас. Бунда ота-оналар ҳам масъул бўлиши керак. www.bekajon.uz

 
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #10 : 18 Fevral 2008, 17:40:34 »
ТАРБИЯГА БАРЧА МАСЪУЛ
Баъзи ёшларнинг тарбияси ачинарли аҳволда эканлигини Саломат опа ўз мақоласида бир нечта мисол орқали яққол очиб бера олган. Афсуски, шу мисоллар қаторига ҳар бир муштарий ўнталаб ҳаётий мисол қўша олади...Чиндан ҳам бу жуда ачинарли ҳол. Лекин ундан ҳам ачинарлиси, нафақат ёшлар, балки айрим катталарнинг ҳам ахлоқи шунчалар бузуқ-ки, ҳайратдан Ñ‘қа ушлайсан... Мен ҳозир бир банк идораси билан ҳамкорлик қилаётганим учун у ердаги хизматчиларни анча яхши таниб қолдим. Мадина исмли ҳисобчи қиз бор. Кўринишидан ўртаҳол оиланинг фарзанди. Маошидан оз-оз йиғиб, умридаги биринчи қўл телефонини сотиб олиб, шодлигини ҳамкасблари билан баҳам кўраётганининг гувоҳи бўлувдим. Атрофдагилар телефон қандай русумдалигини муҳокама қилиб, уни қўлма-қўл узатишаётганда, телефон тўсатдан ўчиб қолибди. Гап нимадалигини барча чувиллашиб аниқлашаётганда йўлакда бошқарувчи кўринибди-ÑŽ, ҳамма шоша-пиша жой-жойига тарқалибди. Бошқарувчи 50 ёшлардаги қаттиққўл, жиддий инсон, қатъий оҳангда ҳозирги шовқиннинг сабабини сўрабди. Мадина гап нимадалигини тушунтириб, узр сўрабди. Шунда бошқарувчи Мадина телефонини олиб, унинг хонасига киришини буюриб, эшикни ёпибди. Мадина бошқарувчи хонасига кириб кетибди. Бошқарувчи қизнинг қўлидан телефонни олиб, қандайдир тугмачаларни босган экан, телефон ишлаб кетибди. Бошлиқ: - Ана, бўлди, жоним, шунга шунча ташвишми?-дебди-да, кутилмаганда олдида турган қизнинг белидан ушлаб, юз-кўзи аралаш ўпа кетибди. Қиз бечора типирчилаб, унинг қучоғидан чиқай деса, у: "Ғинг десанг, шармандангни чиқазаман. Ҳам ишингдан, ҳам обрўйингдан айриласан!" деб қўрқитармиш... Содда қиз тишини тишига қўйиб чидаган экан, аммо бир маҳал бўйнида эркакнинг сўлагини ҳис этиб, шунчалар жирканибди-ки, қандай додлаб, бир пой туфлисиз қандай хонадан отилиб чиққанини ўзи ҳам билмай қолибди... Хўш, бундай эркаклар ўз фарзандларига қандай тарбия бера олишади? Унинг Ñžғли 17 ёшга кирар-кирмас, оила қурмай туриб ота бўлган, ҳозир ўша қизи 11 га қадам қўйган, жияним билан бир синфда Ñžқийди. Синф раҳбари болалардан келажакдаги орзулари ҳақида ёзишларини сўраган экан, ўша бадном оилада тарбия кўраётган қизча,-"Мен келажакда актриса бўламан ва фақатгина эротик фильмларда суратга тушаман. Чунки, биринчидан, бундай фильмларни дадам севиб томоша қиладилар, иккинчидан, эротик саҳналар учун актрисаларга катта гонорар тўлашар экан",-деб ёзибди. Изоҳга, менимча, хожат йўқ. Саломат опа ўз мақоласида тарбияни бола маҳалладан олиши табиий эканлигини айтиб ўтибди. Ҳақ гап. Яна бир гап, мақола муаллифининг таъкидлашича, бирор бола ёмон йўлнинг бошини тутса, хабар топган маҳалладошлар бунга бефарқ бўлмасликлари керак. Қанчалар куюниб айтилган хақиқат! Буни исботлаш учун сизларга Ҳилола ҳақида сўзлаб берай. Биз мактабда Ñžқиб юрган давримизда маҳаллада шу қиз ёмон йўлга кирганлиги хақида миш-мишлар тарқалди. Бу миш-мишлар кейинчалик чиндан ҳам ўз тасдиғини топди: маълум бўлишича Ҳилола 7-синфда Ñžқиб юрганда ÑŽқори синф болалари мактаб томида спиртли ичимликлар, сигаретлар истеъмол қилаётганлигини сезиб, уларни пойлаш учун ўша ерда яширинган. Болалар эса уни топиб олишган ва маст ҳолда зўрлашган... Кейин ҳеч кимга айтмасликни уқтиришиб, пўписа қилишган. ВақÑ‚ ўтиб эрмакка айланган қиз маҳаллада овоза бўлиб кетди. Ачинарлиси эса, ҳеч ким очиқчасига қизга ёки унинг ота-онасига ҳеч нима демас, ҳамма орқаваротдан гапирар, 2-3 аёл бир жойга йиғилса, дарров шу қизнинг ғийбатини қилишарди. Лекин қизга ёрдам бериш, лоақал ота-онасини огоҳ этиш ҳеч кимнинг хаёлига келмасди. Токи қиз "профессионал" фоҳишага айланиб, милицияга тушмагунча ота-она бехабар қолишибди. Ахир бу дахшат-ку! Қўшнингнинг уйи ёнса-ÑŽ, ёнғин сенинг уйинга ўтиб кетмаслиги чорасини кўриб қўйсанг-да, ёнаётган уйнинг эгасига хабар бермай қандай бехавотир, бемалол яшаш мумкин?! Ҳозир Ҳилолани ҳеч ким менсимайди, аммо бу қизнинг шунчалар тубан кетишига ўшанда орқаваротдан ғийбат қилган ҳар бир тилнинг қисман бўлсада айби бор. Ўшанда ўша тил ғийбатга эмас, ёрдамга шайлангандами, балки қизнинг тақдири ҳозир бошқача бўлармиди. Мақолада кўтарилган яна бир мавзу: чет элнинг беҳаё кинолари таъсирида ёшларнинг ҳаётга бўлган нуқтаи назари бузиляпти. Бу фильмларнинг асосий ғояси зўравонлик ва ҳаёсизлик томошабин онгига чуқур сингиб бораётгани рост. Фильмнинг бош қаҳрамони қора кучларга қарши курашади, йўл-йўлакай гўзал ёрини учратиб, дарров уни тўшакка тортқилаб, кейин ҳеч нима бўлмагандек дунёни ёвузликдан қутқаришда давом этади... Бундай кўркам паҳлавонга қайси ёш бола тақлид қилмайди, дейсиз? Негадир ҳеч бир режиссёр ўз фильмларида Худо, ҳатто адолат йўлида ҳам ўзганинг жонига қасд қилишни таъқиқлаганини кўрсатмайди, зинонинг аянчли оқибатлари, синган умрлар, ота меҳрига зор фарзандлар ҳақида сўз ҳам очмайди. Йўқ, аксинча, уларнинг қаҳрамонлари ҳеч қачон жинсий алоқа орқали ўтувчи касалликларга йўлиқишмайди, севикли ёрлари эса негадир ҳомиладор бўлиш ўрнига сувдан қуруқ чиқиб қолаверишади. Ёшларимиз эса бу чўпчакларга ишониб, шундай "гўзал" ҳаётга интилишаётгани аччиқ ҳақиқат. Йўқса очиқ қоринлар-у, йигитлар қулоғидаги зираклар ўзбекларга қаердан ÑŽққан? Кўчада биров билан тасодифан танишиб қолишдан қўрқасан киши. Чунки илгари дўстлашиш учун танишишган бўлишса, ҳозир барчанинг ҳаёлида фақат тўшак, шекилли.
Яқинда поччам автоҳалокатга учраб, Тошкентдаги Хонобод вилоят касалхонасига Ñ‘Ñ‚қизилганини эшитиб, дарров хабар олишга чоғландим. Илгари бу касалхона ҳақида эшитмаган эканман, қаерда жойлашганини билмас эдим, суриштиришга эса вақÑ‚ йўқ. Билганим-Қўйлиққа етиб олсам, у ердан Хонободни топиш осон экан. Шунинг учун ҳамма ишимни ташлаб, Янгибозор-Қўйлиқ маршрут таксисига ўтирдим. Йўлда кетаётсак, қўл телефоним жиринглаб қолди. Танишим экан. Гаплашиб бўлгач, ундан Хонобод ҳақида у билиш-билмаслигини сўраган эдим, билмаслигини айтиб хайрлашди. Шунда олдимда ўтирган баланд бўйли йигит менга юзланиб Хонободни яхши билишини, у ерда қачонлардир бувиси даволанганлигини, истасам мени кузатиб қўйиши мумкинлигини айтди. Мен миннатдорчилигимни билдириб, уни овора қилиб қўйишни истамаслигимни, менга бор-йўғи қандай етиб боришни тушунтирса етарли эканлигини айтсам-да, у ўз гапида қатъий туриб олиб, Қўйлиққа етиб борганимизда қаршилигимга қарамай, ўз ёнидан такси ёллаб, касалхонага мени бошлаб борди. Поччам билан опамга ўзини Элбек деб таништириб, суҳбат давомида исмимни ҳам билиб олди. Қўйлиқ автостанциясига қайтганимизда эса: - Мени бир меҳмонга чақирмайсизми?- деб сўраб қолди.- Ахир хизмат хаққимни барибир қаердадир тўлашингиз керак-ку,-деди илжайиб. - Ие, йигит, хизматингиз ҳали пуллимиди?-ҳайрон қолдим. - Пулидан ташвиш қилманг. Наҳот сизлар томонда дам олиш маскани Ñ‘ меҳмонхона йўқ бўлса? Қарзингизни эрталабгача узардингиз... Ғазабимни зўрға босдим. - Э, йўқ, унақаси кетмайди. Умрим бино бўлиб бировдан қарз бўлмаганман, ҳозир ҳам бўлмайман. Ушланг!- дедимда, қўлига пул тутқазиб, йўловчи машинани тўхтатиб кетиб қолдим... Буларнинг барчасини ақл тарозисига солиб, Саломат опанинг бу иллатларни йўқотиш вақти келди, деганларига юз фоиз қўшиламан. Фақат қай йўл билан уларни йўқотиш мумкинлигини ким билади?
Manba
« So'nggi tahrir: 18 Fevral 2008, 17:43:10 muallifi Robiya »
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #11 : 18 Fevral 2008, 17:44:29 »
Баъзи бир ота-оналар болаларининг оғзидан чиққанини муҳайё қилиши, уларга бўлмағур сўзларни ўргатиши, бундай хатти-ҳаракатлари билан ўз жигарбандларини бетарбия, ҳавойи, танбал қилиб ўстираётганини, бунинг оқибати яхшиликка олиб бормаслигини ўзлари тасаввур ҳам қилолмайдилар. Оғзидан бирон ёмон гап чиқса, бу гапни қайтиб оғзингга олма, уят бўлади, дейиш ўрнига, мақолада тилга олингандай, қайтага ўзи ўргатиб туради. Бегона бўлса ҳам майли, ҳатто баъзилар "қани Ñžғлим бир онангни яхшилаб сўкиб қўй-чи", деб ўз туққан онасини сўкишга ўргатганларни, агар онаси: "болага бунақа гапларни ўргатманг" деса: "Ñžғил бола сўкишни ўргансин", деганларини кўп эшитганмиз. Адашиб сиз бундайларнинг фарзандига танбеҳ бериб кўринг, билмай, чин кўнгилдан гапириб қўйганингизга минг пушаймон едиришади. Лекин улар катта бўлганларида эса уларнинг сўкиниб, қўпол, қўрс муомала қилиши бегоналар у Ñ‘қда турсин, ўз ота-онасига ҳам Ñ‘қмай қолади. Афсуски, энди кеч, вақÑ‚ ўтган бўлади. Тарбиялайман десанг, бундай ноқобил фарзанд отага ҳам, онага ҳам қўл кўтаришдан тоймайди. Мақолада тилга олинган таксичига ўхшаган иймонсиз кимсаларнинг тузоғига сизнинг болангиз илинмайди, деб ким кафолат бера олади. Яхшиликдан кўра ёмонликнинг томир отиши осонроқ бўлади, дейишади. Ўша истироҳат боғига танда қўйган ўспирин сизнинг болангиз эмасми? Эҳтимол қўшнингизнинг Ñžғлидир? Балки танишингизнинг Ñžғлидир? Фарқи нима! Ўша хилват жойларда санғиб, бемазагарчиликлар қилиб юрган 14-15-16 ёшлардаги йигитчалар осмондан тушмаган-ку?! Дарҳақиқат, кейинги пайтларда аксарият истироҳат боғлари ва хиёбонлар бузуқлар учрашадиган, беҳаёлар бир-бирларининг қўнжига кириб мушукдай бир-бирларини ялаб-юлқийдиган аҳлоқсиз жойларга айланиб қолди. Гўё "истироҳат" эмас, "исловот" боғига айланиб қолгандай. Яна илгарлари унча-мунча учраб турган жуфтларнинг аксарияти европа миллатларига тегишли бўлган бўлса, ҳозир ҳар қадамда учраётган беҳаё жуфтликларнинг аксарияти "Кумушбиби"нинг авлодлари бўлган ўзимизнинг ўзбек қизларимиз. Бундай манзараларга кўзи тушаётган ўсмирларнинг эса 13-14 ёшданоқ тарбияси бузилиб, издан чиқаяпти. Эрта кўзи очилган ўсмирларнинг ўй-ҳаёлларини энди Ñžқиш ёки хунар ўрганиш эмас, бошқа ахлоқсизликлар эгаллаяпти.Хўш, бундай муаммоларнинг бирон бир ечими борми? Бўлса, у нимадан иборат? Катта ёшдагилар яхши эслашади. Илгарилар "навбатчи дружинниклар" юришган. Улар асосан ишининг тайини бор, кўнгилли ишчи ёшлардан тайинланган. Уларга ишда бир қанча имтиёзлар берилган. Чунки "бекорга мушук офтобга чиқмайди", шунинг учун "кўнгиллилар" га бериладиган имтиёзлар биринчи ўринда туриши керак. Агар "Камолат" ёшлар ижтимоий ҳаракатими ёки партияларнинг ёшлар қанотларими бу ташаббусни қўлга олишса, истироҳат боғлари ва хиёбонлар чинакам ҳордиқ олиш масканларига айланган бўларди. Manba
« So'nggi tahrir: 18 Fevral 2008, 18:04:53 muallifi Robiya »
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #12 : 04 Mart 2008, 11:02:39 »
Tarbiya atalmish ulug‘ yumush juda-juda nozik, go‘zal va injiq amallar tizimiga o‘xshaydi. Beshikdan to qabrgacha ilm o‘rganmoq da’vati nechog‘lik ibratli sanalsa, insonning dunyoga kelgan onidan hayotining intihosigacha «birni ko‘rib fikr, birni ko‘rib zikr» qilib yashamog‘i, ya’ni o‘zining ma’naviy olamini g‘uborlardan tozalab, yoritib bormog‘i ham yashamoq gashtining ajralmas bir qismidek, go‘yo.
Gap yana o‘quvchi-yoshlarimizning dunyoqarashlari shakllanishida ma’lum o‘rin tutuvchi tashqi ta’sirlar, aniqroq aytadigan bo‘lsak, daftar muqovalari yuzidagi yarashiqsiz suratu tasvirlar xususida. Gazetamiz bu xususda bir necha bor chiqishlar qildi. Mavzu atrofida gazetxonlarimizning fikr-mulohazalari e’lon qilindi. Ahvol birmuncha o‘nglanganday bo‘ldi, ya’ni savdo rastalarida o‘quvchiga xos va mos muqovali daftarlar ko‘rina boshladi. Lekin, bizni yana o‘ylashga, Siz aziz mushtariylarning e’tiboringizni qaratishga majbur etguvchi, daftar muqovasini afishalar taxtasiga aylantirayozgan holatlar, afsuski, takrorlanayapti. Ayniqsa, o‘quvchining asosiy quroli sanalmish daftar yuzidan hayosiz suratlarning o‘rin olishi va sinf xonalariga kirib borishi tashvishlanish, o‘ylash, xulosa chiqarish, amaliy harakatlarga boshlamog‘i shart bo‘lgan jihatdir.
— O‘g‘il-qizlarimiz foydalanishi kerak bo‘lgan daftarlar yuziga turli-tuman suratlar bosilishi bolalarimizning fikrini chalg‘itmaydimi? Bunday behayolikka indamay qarab turib bo‘ladimi axir?! — deb yozadi mehnat faxriysi, andijonlik Sadriddin Qambariddinov. — Men buni bir xuruj deb bilaman...
Darhaqiqat, muallif haq. Bu xuruj birovni urmoq yoki so‘kmoqdan-da xavfliroq. Bu xuruj turli ko‘rinishlarda bo‘lib, ma’naviyatning ildiziga bolta urmoq sari yo‘naltirilganga o‘xshaydi.
— Ko‘rib turganingizdek ras¬talarimizdan muqovalari oddiy va qalin daftarlar o‘rin olgan, — deydi «Sharq ziyokori» ochiq aktsiyadorlik jamiyati kitoblar markazi menedjeri I.Ahatova. — E’tiborlisi, farzandlari maktablarda o‘qiydigan ota-onalar asosan ana shunday daftarlarni xarid qilishadi. Talabalarimiz esa yuzida turli rasmlar, san’atkorlarning suratlari bo‘lgan daftarlarni surishtirishadi...
O‘ylanib qolasan kishi, bo‘yi bo‘yimiz bilan tenglashib qolgan o‘g‘limiz yoki qizimizni tergash, uning harakatlarini nazorat qilish, qiziqishlariyu odatlariga e’tibor qaratish ham katta burchimiz ekanini unutib qo‘yyapmiz chog‘i ba’zan. Axir, biz «Sen falon yoshga yetding, ixtiyoring o‘zingda...» deydigan xalq emasmiz-ku?! Biz nafaqat farzandini uyli-joyli qilgan, balki o‘g‘il-qizlariga juft tanlashni davlat siyosati darajasiga ko‘targan, nevara-evaralarini qo‘lidan tutib ulug‘ ziyoratgohlarga boshlab borguvchi, qadriyatlarini boshida ko‘targan O‘zbekmiz. Jigarbandlarimizning nigohlarini, dillarini, tillarini har xil illatlardan himoya etmoq madaniyatimizning bir qirrasi sanaladiku? Yanglish qadamlar har xil illat va holatlar sabab tashlanmog‘i mumkinligini har lahza his etmoq ham tarbiya bobidagi ziyrakliklardan emasmi?!
Yunusobod tumanidagi «Universam» magazini qarshisidagi savdo rastalarini kuzatamiz: Yana o‘sha, ne ma’nini anglatayotgani mavhum bo‘lgan suratlar aks etgan muqovali daftarlar. Birida «NOTEBOOK» degan yozuv va badaniga turli yozuv va belgilar chizilib bir holatda o‘tirgan, bu tomonida esa «EMINEM» degan yozuv va yana yarim-yalang‘och sifat yigitlarning rasmi. Daftarning qaerdan chiqqani haqida hech qanday belgi yo‘q. Ikkinchi «LARA GROFT TOMB RAIDER» yozuvli daftarda esa yarim-yalang‘och qizning bir holatda to‘pponcha ushlab turgan holati. Unda Turkiyada ishlab chiqarilganlik belgisi bor. Sotuvchi yigitlarni suhbatga tortmoq bo‘lamiz. Ular o‘zlarini chetga tortishadi. Bu daftarlarni qaerdan olib kelib sotishayotgani haqidagi savolimiz esa javobsiz qoladi. Afsuski, bundayin munosabatga bir nech¬ta nuqtada duch keldik. Taajjub, fikr aytmoq, vaziyatni anglatmoqdan nahotki savdo xodimi cho‘chisa?! Axir, vazifa, kasb taqozosi faqat pul topishu kun kechirmoqdan iborat emas-ku?! O‘z rastasini ma’nan yetuklikka xizmat qilguvchi mollar bilan to‘ldirish ham savdo madaniyatiga xizmat qilishini, bu esa halol mehnat qilishdek fazilatning bir qirrasi ekanini bu soha xodimlarining barchasi to‘liq ang¬lasa, balki mavzumiz atrofidagi muammolarning yechim topishi osonroq kecharmidi?!
Toshkent shahridagi 1-maktabda bo‘lib mavzuimizga daxl¬dor vaziyatlar bilan qiziqqanimizda, tarix fani o‘qituvchisi Manzura Isaxo‘jaeva 5-sinf o‘quvchisi qo‘lidagi bir daftarni olib qo‘ygan ekan. Haqiqatdan-da daftar muqovasidagi rasm¬ni ko‘rgan kishi ko‘zini yashiradi.
— Ota-onasini maktabga chaqirtirdim, — deydi muallima. — Nahotki, farzandiga shu daftarni o‘zlari sotib olib berishgan bo‘lsa. Ular bilan atroflicha gaplashib, bunday e’tiborsizliklar ham tarbiyaga ta’sir etishini anglatishga harakat qilaman.
Domlaning bu ish uslubini quvvatladik. Chunki yoshlar tarbiyasida asosiy mas’ullikni zimmasiga olgan ustozlar bu kabi qusurlarni bartaraf etishda ham sinalgan va sinalmagan usullardan foydalanishga burchdorlar.
Yunusobod bozori yonida joylashgan 595-do‘konda bo‘lganimizda, sotuvchi Zaynab  Obidxo‘jaevaning fikrlari bilan qiziqdik:
— Varaqlari oppoq, sifatli daftarlarning ko‘pchiligi yuzida estrada xonandalari yoki teleseriallar qahramonlarining suratlari bosilgan. Mana bularning varaqlari xira...
Opa bilan daftarning u yoq-bu yog‘ini ag‘darib qaerdan chiqarilganligi haqidagi biror belgi yoki yozuvni topa olmaymiz. Shu o‘rinda haqli bir savol tug‘iladi: Nega peshtaxtalardan «egasi» noma’lum mahsulotlar joy olgan?! Dorixonada dorining, do‘konda xo‘jalik mollarining, qo‘yingki, oziq-ovqat turlarigacha tayyorlagan manzil-makonini sotuvchi aytib bera olsayu o‘quv quroli haqida do‘kondor «u yerdan oldim. Bu yerdan keltirishgan...» qabilida aylanma gap qilib o‘tirsa. Daftarlar yuzida jilmayib turgan san’atkorlar suratiga ko‘zim tushganda bir narsa meni o‘ylantiradi: falon xonandani qo‘shiqlari elga tanitgan, betakror iste’dodi e’zozli qilgan. Ular sahnalarga, teleekranlarga, yaxshi kunlarda davralarga juda yarashiqli. Lekin hamma narsaning chegarasi bor, deydilar. Ularning roziligi yoki ruxsatisiz daftarlar yuziga suratlarining chop etilishi bachkanalik emasmikan?! Komiljon Otaniyozov, Nasiba Abdullaeva, Muyassar Razzoqova, Zamira Suyunova singari xalqning yurak-yuragidan joy olgan ajoyib san’atkorlarimizning suratlari hech qachon o‘rinli, o‘rinsiz bosilavermasa ham mashhurligi, suyukliligi kamayib qolmagan! Shunday ekan, bugun darsda o‘quvchilar ermakka goh qoshini, goh labini bo‘yab o‘tirgan surat sohiblari ham bundayin beo‘xshov afishalarga muhtoj emasdirlar?
Mavzu atrofidagi kuzatishlarda oydinlashdiki, ayrim daftarlar sifat darajasi yuqoriligi sababli qo‘shni davlatlardan buyurtma asosida olib kelinayapti. Bunda esa o‘z vaqtida har bir turdagi daftar muqovasini alohida ko‘rish va tanlashning imkoniyati bo‘lmayapti. Natijada bizning mentalitetimizga umuman zid bo‘lgan tasvirdagi muqovali daftarlar savdoga chiqib ketayapti. Yana bir muammo: ayrim turdagi daftarlar qaerda va qachon ishlab chiqilganligi haqidagi ma’lumot mahsulotda qayd etilmayapti. Bu borada tegishli tashkilotlar qat’iy chora-tadbirlar ishlab chiqib, amalga oshishini nazorat qilmoqlari darkor. Shuningdek, daftarlar sifati ma’nosida qo‘yilayotgan talablar sirasiga, albatta, muqovalardagi tasvirlarning mazmun-mohiyati masalasini kiritmoq kerak.
... Yana o‘sha og‘riqli mavzu — daftar muqovalaridagi afishalar masalasi gazetamiz sahifasidan o‘rin oldi. Siz bu haqda nima deysiz, muhtaram forumdosh?! Manba
« So'nggi tahrir: 04 Mart 2008, 11:05:25 muallifi Robiya »
«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

Sakina

  • muslima
  • Sr. Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 0
  • -oldi: 7
  • Xabarlar: 250
  • Jins: Ayol
  • القرآن الكريم
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #13 : 04 Mart 2008, 13:23:01 »
Robiya, Alloh rozi bo'lsin.

Robiya

  • Moderator
  • Mega Member
  • *****
  • Rahmat
  • -aytdi: 770
  • -oldi: 2058
  • Xabarlar: 7634
  • Jins: Ayol
  • Tilim ila dilimni bir qil, Ilohim
    • Haqiqiy o'zbekona forum
Re: Tarbiya nimaga bog'liq..?
« Javob #14 : 20 Mart 2008, 14:00:04 »
Germaniyalik mutaxassislarning ta’kidlashicha, eng yaxshi tarbiya bu zukko va komil ota-ona tomonidan o‘z farzandiga berilgan tarbiyadir. Chunki ota-ona oldida farzandiga ta’sir etish imkoniyatlari boshqalardan ko‘ra eng ko‘p hisoblanib, bu vazifani ado etishda ham ular o‘zlaridagi bor mehrni ishga soladi. Qolaversa, barkamol ota-onaning bosh maqsadi farzandlarining ilmli bo‘lishlari uchun muhit hamda sharoit yaratib berishga qaratiladi va ular har qanday sharoitda ham vaqt ajratib, bolalarining ta’lim-tarbiyasi bilan jiddiy shug‘ullanadilar.


Shu nuqtai nazardan “Barkamol ota-ona - sifatli ta’lim, mustahkam oila» mutanosibligiga erishish har qanday sog‘lom jamiyatning maqsadidir. Ammo bugun oliy ma’lumotli, komil ota-onalar soni har qancha ko‘payib borayotgan bo‘lishiga qaramay, dunyo pedagoglarining xavotiri ham shunchalik kuchayib bormoqda. Chunki ke­yingi o‘n yil ichida ota-onalarning o‘z farzandlari tarbiyasi uchun ajratayotgan vaqtlari tobora qisqarib bormoqda. Buning sabablari sifatida nikohsiz tug‘ilish holatlarining ortib borishi va ajrashishlarning ko‘payayotgani qanchalik tashvishli holat sifatida e’tirof etilayotgan bo‘lsa, ota-onalarning ishga haddan ortiq berilib ketishi natijasida farzandlari bilan birga bo‘lishga vaqt topa olmayotganligi ham eng jiddiy sabab qilib ko‘rsatilmoqda.

«...Shoyadki, yoqtirmagan narsangiz siz uchun yaxshi bo'lsa. Va shoyadki, yoqtirgan narsangiz siz uchun yomon bo'lsa. Alloh biladir, siz bilmassiz» («Baqara», 216)

 

19 raqamga bog'liq ma'lumotlar

Muallif ChustiyBo'lim Islom

Javoblar: 4
Ko'rilgan: 3213
So'nggi javob 23 Noyabr 2007, 18:31:19
muallifi Chustiy
ISLOMDA KIM NIMAGA MUHTOJ?

Muallif ajmiyBo'lim Umumiy

Javoblar: 8
Ko'rilgan: 4981
So'nggi javob 12 Mart 2009, 00:16:03
muallifi Afruza
Ruhiy tarbiya turkumidan darslar.

Muallif Shoxruh MirzoBo'lim Islomiy media

Javoblar: 34
Ko'rilgan: 15249
So'nggi javob 28 Iyun 2010, 04:55:17
muallifi Shoxruh Mirzo
Parda modellari bilan bog'liq Turkcha saytlar

Muallif AnsoraBo'lim Tikuvchilik

Javoblar: 4
Ko'rilgan: 7584
So'nggi javob 01 Yanvar 2011, 07:30:53
muallifi Lu`lu`
Aziz forumdoshlar, Qurbon Hayiti bilan bog'liq qanday xotiralaringiz bor?

Muallif AnsoraBo'lim Forumchilar blogi

Javoblar: 4
Ko'rilgan: 4321
So'nggi javob 28 Fevral 2013, 13:57:58
muallifi Muxsiya