Umumiy bo'lim > Madaniyat

Madaniyat nima?

(1/3) > >>

AbdulAziz:

--- Iqtibos: Diydor  25 Sentyabr 2007, 15:15:42 ---Avvalo uzr so'rayman ,lekin sizlar yuqorida keltigan misollar sizningcha Madaniyyatmi??? .Madaniyyat nima o'zi siz uni qanday tushunasiz??

--- End quote ---

Madaniyat - ta'miri bilod va tarfihi iboddir. Ya'ni shaharlar qurish, binolar, fabrika-zavodlar barpo etib mamlakatni rivojlantirish, sanoatni taraqqiy ettirish bilan birgalikda xalqlar ozodligini himoya qilish, rohat va huzurda yashashlariga sharoit yaratib berishdir. Xalqning ruhiy, g'oyaviy va jismoniy jihatdan mukammalligiga intilish ham madaniyatdir.

Madaniyat faqatgina ilm va fan bilan belgilanmaydi. Ilm va fan madaniyat rivoji uchun hissa qo'shadigan vositadir. Ilm va fan yuksak taraqqiy etgan davlatlarni, fanning nima maqsadda qo'llanilganini bilmasdan turib madaniyatli deyish katta xatodir. Zavodlarning, transportning, kema, samolyot, atom jihozlarining ko'p bo'lishi, ko'zlarni qamashtiruvchi ixtirolarning yaratilishi madaniyatni ko'rsatmaydi.

Bularni madaniyat sanash har bir qurollini g'zoiy va mujohid sanash bilan bir xildir.

Haqiqiy madaniyat sohibi bo'lish uchun Islomiyat: imon, ibodat, mehnat, axloq va jamiyatdagi har qanday holatdan, ilmdan boxabar bo'lish lozim. Madaniy inson Alloh taoloning buyruqlari, Payg'ambarimiz Muhammad SAVning sunnatlari, ashobi kiromning naql qilganlari hamda islom olimlarining bildirganlaridan boxabar bo'lishi lozim. Insoniyatning har qanday muammosiga mana shu buyuk madaniyat tufayli chora topiladi.

(tarjima: Imomi Rabboniydan)

Amina:
Madaniyat bu- o`zlikni anglash, o`z o`zini a boshqalani hurmat qilish, odob saqlay olish qobilyati, mulqotdagi odob, kiyinish, yurish-turishdagi xatti-haraktlari...

Muzayyana:
"Madaniyat"-- bu so'z asli arab tilidan olingan bo'lib, asl manosi "shaharlik".
Tarixda ko'pincha madaniyatli atamasini o'qimishli insonlarga nisbatan qo'llashgan.

Muzayyana:
Маданист нима?     


Маданист ссзи араб тилидан кириб келган бслиб, «яивилизияис», «тараққиёт» каби маъноларни англатади. Демак, ушбу ссз ишлатилганда, бир соҳада тараққийлашиш, юқорилаш деган тушунчаларни ифода стиши талаб қилинади.

Бу соҳа ёки бир жамист, ёки халқ бсладими, фақат ва фақат ижобий маънода қслланилиши шарт. Бироқ, бугун бу ссз қайси сринларда ишлатилмоқда? Таассуфлар бслсинким, кспгина ёмон ва хунук ишларни маданист ссзи билан қориштириб ташлаш ксзга ташланмоқда. Тсғрироғи, баъзи сзларини маданистли сановчи тоифалар номақбул амалларни «маданистли ишларга» айлантириб улгуришди. Чекиш - маданист, ичиш - маданист, зино - маданист, кибр - маданист, бировни мазах қилиш - маданист, заифларга зулм қилиш - маданист, йсл ҳаракати қоидасини бузиш -маданист, китоб сқимаслик - маданист, аёлларнинг срим-сланғоч юриши - маданист, тирноқ сстириш - маданист, бир-бирига номаҳрам йигит-қизларнинг «сйнаб-кулишлари» - маданист, тсйларда ароқ тарқатиб, то зрталабгача базму жамшид уюштириш - маданист, алдов-хиёнат - маданист, сскиниб гапириш -маданист... Бу рсйхатни хоҳлаганча давом сттириш мумкин. А­нди бу «рсйхат»-нинг тескари шаклини тузамиз: чекмаслик ва ичмаслик - ёшлик давридан унумли фойдаланмаслик, тавозуъ ва мулойимлик - қсрқоқлик, китоб сқишлик - ксп билишни даъво қилиш, аёллар-қизларнинг қадристларимиз асосида кийиниши - қолоқлик, ароқ қсйилган, сркагу аёл аралашиб, гуноҳу маъсистларга ботиб кетган тсйларда иштирок стмаслик - халққа қсшилмаслик ва ҳоказо.
Ксриб турганингиздек, ҳамма гуноҳ ва хато ишлар маданисту, фазилатли деб танилган амаллар қолоқлик ва маданистсизлик. Бу слчов қаёқдан юзага чиқди? Қачондан буён биз амалларга бу йссинда баҳо берадиган бслдик? Қайси далилларга асосан бир гуруҳ «маданистли инсонларнинг» ксрсатмалари бизга анъана бслиб қолди?
«Биз фалончилар авлодидан миз, аждодларимиз фалон кишилар бслишган, улар жуда маданистли, дунёга донви кетган кишилар бслишган, ҳаммани лол қолдиришган», деб туриб, уларга мос фарзанд бсла олмасак, бунчалик чиранганимиздан не фойда?
Тавба дейман. Бегона сркаклар олдида, ҳатто маҳкамада ҳам юзини очишни истамаган момоларимизнинг бугунги авлодлари киндигини очиб юришни «маданист» деб аташса. Фақатгина жуфти ҳалолининг олдидагина юриши мумкин бслган кийимларда келин қайнотанинг, сингил аканинг олдида юрса...
Бу борада ёшларимиз анча илгарилаб кетишган. Ҳа, ҳа, ишонаверинг, бизга шу «маданист»ни сргатган, ҳақиқий маданистимизни пароканда қилиб, сзиникини тиқиштирган миллатлардан илгарилаб кетишди улар. Гапимизга сътирозингиз бслса, атрофни кузатинг: кийинишлар, гапиришлар, муомалалар, юриш-туриш, сшаш - ҳаммаси сзгача. Қим айтади уларни буюк сзбек миллатининг намоёндалари, келажагимиз қурувчилари деб?
Шу ерда гапимнинг исботи учун бир воқеани айтиб стай: дам олиш кунларининг бирида оилам билан ҳордиқ чиқариш учун шаҳримиздаги «Миллий боғ»-га бордик. Газетхонларимиз мени маъзур тутсинлару, истироҳат боғи дегани жуфт-жуфт бслиб хоҳлаган ишини қилиш мумкин жой дегани смас-ку, ахир. Ҳар қадамда учратиш мумкин уларни, бир-бири билан жуда ҳунук ҳолатларда туришибди. Ойиси кичик сғлимнинг ксзини ёпади, мен сса каттамизнинг олдини тссаман. Ҳали мурғак фарзандларимизнинг ксзи уларга тушиб, қалби бузилмасин, шулардан срнак олмасии, деймиз. Мен истиғфор айтишга шошиламан, аёлим сса, заифлигига бориб қарғашга тушади. Лекин «севишганлар»нинг парвойи палак. А­нди инсоф билан айтингчи, шуми маданист? Уларнинг ота-онаси бордир, ахир? Улар ким? Улар ҳам айбни замонга тснкайдиган маданистли киборлар тоифасиданми?
Баъзилар сйлаганидек, «модний» кийиниш маданист смас. Халқнинг тушунчасига шу нарса срнашиб қолаётгандек, чамамда. Кейинги пайтда кспчи-ликнинг кийимга қараб муомала қилиши одат тусига кирди.
Касалхонада ётган аёлимдан «Сиз қайси институтни тугатгансиз?» деб сурайди сзини маданистли ҳисоблайдиган, сзи.га тсқ хонадонга келин бслиб тушган аёл ҳамроҳи. «Чет тиллар институтининг инглиз филологисси факультетини» деб жавоб бергач, «Вой, тавба, инглиз тилини тугатиб, рсмол сраб олдингизми? Модний кийиниб олмайсиз-ми?» дейди у. Бу саволга қуйидагича жавоб зарба бслади: «Аима, инглиз тилини тугатган бслса, инглизча, хитой тилини тугатган бслса, хитойча, испан тилини тугатган бслса, испанча кийиниш керакми, сизнинг наздингизда?»
Тсғри, кийиниш ҳам маълум маънода кишининг сстетик дидини, маданистини ифодалайди. Лекин юқорида айтганимиздек, ҳамма нарсанинг меъёри бор, ҳикматини кспчилик билмайдиган қоидалар бор. Агар Ҳазрати Умарнинг Буюк А им империссининг слчилари олдига сн икки смоқли кийимда чиқишдан ор қилмаганларини ссга олсак, биз қанчалик даражада ташқи томонимизга аҳамист бериб, ички томонимизни унутиб қссётганимиз аён бслади.
Зеро, биз биламизки, Ларвардигоримиз молларимиз ва ташқи ксринишимизга смас, балки қалбларимиз ва амалларимизга қарайди. Шу мезон билан сснгги ҳукмини сқийди. Огоҳ бслайлик, азизлар!

PS: http://info.islom.uz/content/view/1400/1003/

Ulugbek-Uz:


--- Iqtibos: Diydor  25 Sentyabr 2007, 15:15:42 ---Avvalo uzr so'rayman ,lekin sizlar yuqorida keltigan misollar sizningcha Madaniyyatmi??? .Madaniyyat nima o'zi siz uni qanday tushunasiz??

--- End quote ---

Макола тайёрлаш учун материал караётганимда мана бу маълумотлар билан танишдим.

Маданист бу: у ёки бу жамистга хос фалсафий қарашлар, илм, фан, маориф, санъат, ахлоқ, дин, ҳуқуқ, сиёсат, маиший хизмат ксрсатиш даражасини акс сттирувчи омиллар, ижтимоий тараққиёт даражаси; инсонлар ҳаётида, жамист ривожида шаклланган миллий, умуминсоний қадристлар мажмуи; инсонлар ҳаётида, жамист ривожида шаклланган миллий, умуминсоний қадристлар мажмуи; ҳар бир кишининг тарбисланганлиги, инсонийлик фазилатлари ва ижодий фаолистининг ифодасидир.

.............

Маданистни қслланилишига қараб шахсий, оилавий, касбий, табақавий, миллий маданист, жамист маданисти, умуминсоний маданист каби шаклларга бслиб срганиш ҳам мумкин. Кундалик ҳаётда «муомала маданисти», «меҳнат маданисти», «нутқ маданисти», «ишлаб чиқариш маданисти», «хизмат ксрсатиш маданисти», «дам олиш маданисти», «ҳуқуқий маданист» каби тушунчалар ҳам қслланилади.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version