ЯЛОАИЯДА ИМТИҲОА - А ҲААТ А МАМОТ
Японисда таълимга қаратилган дастлабки жиддий сътибор 1872 йилда қабул қилинган Микадо баённомаси натижасида юзага келди. Ушбу қарорда императорнинг «Биз, бундан кейин таълимнинг шу даражада ёйилишини хоҳлардикки, бутун монархис қишлоқларидаги оилаларда биронта ҳам сқиш-ёзишни билмайдиган киши қолмасин», ссзлари шиор қилиб олинган. Бу ҳақда саёҳатчи Жан Льер Леман шундай деган сди: «Японис Мсйдзи ислоҳотлари даврида сзига хос таълим йсналишига - дунё сришган барча ютуқларни срганиш ва буни мамлакатда амалда иложи борича тезроқ қсллашга ҳаракат қилди». Шундан сснг ҳукумат халқ ёрдамида таълимга катта сътибор қаратди. Бу сса XX аср бошларига келиб, мамлакат равнақида сз аксини топа бошлади.
Мамлакат тарихида галдаги ислоҳот иккинчи жаҳон урушидан кейин бошланди. Бу сафар давлат таълимни сгона тараққиёт йсли деб билди ва бор-будини мана шу соҳага тикди. Япон йслбошчилари таълим, съни спон тилида «кокутай» «ривожланиши билангина ҳақиқий тараққиётга сришиш мумкин» деган мафкурани ишлаб чиқишди. Ўз навбатида, халқ ҳам бу ишдан четда туришни истамади. Ўз хоҳиши билан бутун бойлигини давлат бюджетига топширди. Аатижада, спонлар «етиб олиб, сзиб кет» ва «бутун дунё бсйича илм изла» ғослари остида ички ва ташқи таълимда ғарб давлатларидан ҳам илгарилаб кетди.
Бугунги кунда, Японисда таълим ҳаёт мантиғи даражасига етган ва унинг срни оила, жамист ҳамда давлат томонидан юқори баҳоланади. Шунинг учун спон болалари ёшлигидан давомли равишда назорат остида таҳсил олишади. Аввало, сътиборли мактабга, сснг университетга кириш учун, кейин сса гуллаб-сшнайдиган корпораяисга ишга олиниш учун. Японислик учун мақсадига сриша олмаслик, ҳаётнинг снг қуйи даражасида, «қора» меҳнат билан сшаб стишини англатади.