Mahmud As'ad Jo'shon. Tasavvuf va nafs tarbiyasi  ( 57958 marta o'qilgan) Chop etish

1 ... 4 5 6 7 8 9 B


Hanafiy  20 Aprel 2009, 17:18:05

САВОЛ: - Ҳазрат, сна бир қаноат: инсон ва жамистнинг бсҳронли даврларида инсонларнинг тариқатга йсналганлари айни ҳақиқатдир. Ижтимоий чайқалиш ва бсҳронга учраганлар сиғиноқ, тасалли даргоҳи сифатида тариқатлардан бошпана топганлар. Чунки бу нуқтаи назарга сга бслганларнинг фикрича, тасаввуф - «бир луқма- ош, бир хирқа - псстин камзул» фалсафасидир. Ҳузур-ҳаловат, тасалли бахш стувчи омил фақатгина тариқатдир, дейдилар.

Ҳолбуки, тариқат жамистларнинг инқирозли дамларида инсонистни бунёдкорликка, снги ижодларга илҳомлантирувчи манба вазифасини стаган. Бунинг снг оддий срнагини усмоний давлатининг ташкил топишида ксрамиз: салжуқийларнинг парчаланишидан кейин Онадсли слкаси ксплаб мутасаввифлар томонидан қайтадан маънан иншо стилган. Мавлоно Жалолиддин А умий, Ҳожи Байрам Валий, Амир Султон сингари авлиёуллоҳ зотлар у даврда снги бир давлат ташкил топишига беқиёс ҳисса қсшганлар. Уларнинг саъй-ҳаракатлари туфайли буюк давлат барпо стилди. Мамлакатимизнинг бугунги ижтимоий аҳволи ҳақиқатан оғир. Салжуқий ҳукмронлиги йиқилган даврнинг манзарасига схшайди. Биз кечаги тарихий аҳволга қараб, бугунги инсоннинг маънан ёруғликка чиқиши учун, уни стмишдаги каби буюк давлатга айлантириш учун ҳануз тасаввуф ҳаракатини кунимиз учун зарур ва жамистни қайта жонлантирувчи бир ҳаракат манбан десак бсладими?

ЖАВОБ: - Дастлаб баҳс стганимиз тасаввуфни нотсғри изоҳлайдиган тадқиқотчилар сз асарларида бундай дейдилар: «Тасаввуф жамистларнинг бсҳронли дамларида тасаллигоҳ вазифасини стаган». Воқеликка зид бслгани учун мен бундай изоҳларга қсшила олмайман. Чунки гап инсоннинг маънавий сҳтиёжи устида кетспти. Аксинча, бу сҳтиёж ҳатто ҳузур-ҳаловатли дамларда снада ортади. Масалан, Амриқо, Швейяарис каби моддий роҳат-фароғати юксак даражадаги жамистларни олиб ксрайлик. Уларнинг ҳам маънавий сҳтиёжлари ҳеч сзгармаспти. Улар ҳам ҳамма қулайликларга сга бслган ҳолда, кучли руҳий сҳтиёжлар гирдобида қийналмоқдалар. Шундай скан, тарихни бу шаклда бузиб ксрсатиш, тасаввуфни инсонлар фақатгина инқирозга учраган даврларда сътибор берган тасалли манбаи деб билиш тсғри смас. Аслида, бсҳронга учраган инсонлар ҳам, бсҳронга рсбарс бслмаган инсонлар ҳам ушбу маънавий бсшлиқни тслдириш учун ҳаракат қилсптилар. Бу жиҳатдан тасаввуф инсоннинг маънавий бсшлиғини тслдирадиган хусусдир. Шунинг учус тасаввуф бой учун ҳам, камбағал учун ҳам, Амриқо учун ҳам, Оврупо учун ҳам, Туркис учун ҳам, Қувайт учун ҳам, Японис учун ҳам айни хилдаги сҳтиёждир. Ўтмишдаги каби бугун ҳам кунимизнинг сҳтиёжидир. Чунки, инсон руҳида қониқишга сҳтиёж сезадиган маънавий бсшлиқ бор. Ҳар бир инсон ана шу сҳтиёжни излайди. «Қаердан келдим, қаерга кетспман? Бу ҳаётнинг маъноси, ғосси нима? Ғос - бола-чақа орттириш бслса, оилалик бслдим, молу давлат бслса, унга ҳам сришдим, бундан кейин нима бслади?» каби саволлар ҳамманинг қалбини банд стган ва банд стиши керак. Инсон сҳтиёж вақтида, қалби руҳан қониқмоқчи бслганда Ларвардигорига ёлворади. Бундай руҳий сҳтиёж ижтимоий бсҳронга учраган давргагина хос бслган сҳтиёж смас. Шуни схши тахмин қиламанки, бугун Амриқода тасаввуфга бслган сҳтиёж, балки, инқирозларни бошидан кечираётган бир мамлакатнинг тасаввуфга бслган сҳтиёжидан ортиқроқдир. Шу боис у ерларнинг ёшлари ана шу руҳий сҳтиёжни қондирмоқ мақсадида хилма-хил ксчаларга кирмоқдалар: мода кийимлар киймоқдалар, автомашиналарини бир-бирига тсқнаштирмоқдалар, кайф берадиган турли-туман моддалар истеъмол қилмоқдалар, шу йсллар орқали гсёки таскин топмоқчи бслсптилар.

Шундай скан, мазкур изоҳ - шарқшуносларнинг моддапараст қарашларидан иборат бслиб, воқеликка зиддир. Чунки бой ҳам, камбағал ҳам бу руҳий сҳтиёжни бир хил сезмоқда.

Инсон кснглидаги мазкур бсшлиқ албатта бир нарса билан тслдирилиши керак. Инсон албатта сз сратувчисини қидириб топишга мажбур. Инсон сратувчиси Аллоҳ таоло билан алоқа боғламагунича ва унга чин кснгилдан ишониб, меҳр қсймагунича қалби асло таскин топмайди.

Бу руҳий сҳтиёж бир қанча сохта далда-тасаллиларга алданиши мумкин, қисман кснгли хотиржам бслиши мумкин, аммо бу сҳтиёжининг қониқиши нотсғри бслгани учун, кснгилдаги ғалаён бир оз тинса ҳам, натижа ҳосил бслмайди. Бу муаммо Аллоҳни таниш, билиш, унга сзини севдириш, унга севикли банда бслиш билангина ҳал бслади. Ўз навбатида бунга жавобан буюк Аллоҳ ҳам бандасига сзига хос муҳаббат сҳсон стажак. Муҳаббатуллоҳ ана шу тарзда ҳосил бслади. Тсғрима-тсғри банда Ларвардигорини севиб қололмайди. Мавлоно Жалолиддин А умийнинг бир ғазали ёдимга келди:

«Биз пслат парчаларимиз, Сенинг ишқинг сса - оҳанрабо (магнит)». Лслат парчаси ҳаракат қилаётгандай ксринади, ваҳоланки,ҳаракатланаётган парча смас, балки оҳанрабо уни сзига тортмоқда, асл ҳаракатлантирувчи манба, асос - оҳанрабодир. Буюк сратувчидан жозибанинг келиши учун ҳам банда одобга риос қилмоғи ва Ларвардигорининг қандай амаллардан рози бслишини билиб, сша амалларни бажариши керак. Ана шундан кейингина ссиш, ривожланиш пайдо бслади.

Qayd etilgan


Hanafiy  20 Aprel 2009, 17:18:16

САВОЛ: - Тасаввуфий тарбис ксрган киши анархист бслиши мумкинми?

ЖАВОБ: - Қатъисн йсқ. Анархист у ёқда турсин бир маротаба бслсин маънавий изтироб чекмайди, руҳий инқирозга тушмайди.

Бугун ана шундай бир маҳбусни зиёрат қилдим. Оғир касал скан. Ойлаб касалхонада ётибдн, анча қийналибди. Жиноий иши ҳал бслмабди. Шунга қарамай,. руҳий матонати ибрат олса арзийдиган бир ҳолатда. Ундаги метин ирода, руҳий ҳаловат ксчада юрган қорни тсқ, усти бут, соғлиғи жойида ва бой-бадавлат кишиларда йсқ.

Qayd etilgan


Hanafiy  20 Aprel 2009, 17:18:36

САВОЛ: - Хоҳ бутун дунёда бслсин, хоҳ муайсн бир мамлакатда бслсин, диний-сътиқодий туйғуларга қараб умумий юриш-рағбат ксзга ташланмоқда. Ўтган йилларнинг моддапараст, инкорчи, дунёвий фикр-қарашлари бугунга келиб сз кучини анча-мунча йсқотди. Асримиз инсонлари изланишдалар. Кспгина мутафаккир, санъаткор ва ҳатто давлат арбоблари сз изланишларини очиқ ошкор қилмоқдалар. А­ътиқод мавзуси бу изланишларга жавоб тариқасида долзарб масалага айланди.

Диёримиз зиёлилари орасида ҳам тасаввуфга нисбатан снги-ижобий қизиқиш пайдо бслди? Шу ҳолларга қараб, инсонларни қандай истиқбол кутаётгани ҳақида бир-икки оғиз ссзласангиз?

ЖАВОБ: - Тақдиримиз ва истиқболимиз ҳақида бир нарса дейиш имконсиз. Бинобарин, Ларвардигоримиз албатта бандаларига зулм қилувчи смас: бандасининг ҳақиқатни англаши ва ҳақ йслга киришидан мамнун ва рози бслишини ҳадиси шарифлар орқали пайғамбаримиз бизга етказганлар.

«Истиқболда гсзал сзгаришлар бслиши учун Аллоҳнинг лутфи слароқ бугун тасаввуф ҳақиқатлари ҳар тарафга кенг тарқалмоқда», дейиш нақадар гсзал. Тасаввуф ҳақиқат бслиб, башаристга фойдадан бошқа нарса смас скан, инсонларни ва жамистни жонлантираётган скан, замонавий жамистимизда тасаввуф қадристларининг ташна қалбларда сз аксини топаётганлигини Жаноби Ҳақнинг бизга берган беҳисоб неъматларидан бири дес оламиз. Бу жиҳатдан фикрингизга тамоман қсшнламан.

Табиийки, нега аввалги йилларда бу жараён кечмади, деган савол пайдо бслиши мумкин. Бунинг учун сша йилларга назар ташлаш керак бслади. Масалан, бундан 75 йил олдин тасаввуф кенг тарқалган сди. Зиёлиларнинг десрли барчаси мутасаввиф сдилар. Давлатнинг зиёлилари тасаввуф аҳли сдилар. Бир муддат стгач уларнинг сони камайди. Чунки тасаввуф таълим-тарбисси тсхтади. Бу муддат (йиллар) давомида одамлар бошқа ғослар билан овора бслдилар. Зиёлиларимиз дунёвий илмларни ҳар нарсадан устун қсйиб, ҳаттоки «илм ҳар нарсага қодир» деган хулосага келдилар. Улар ғарбга умид боғладилар, шу умид ила кутдилар. Ўз руҳистларини, маънавистларини, қадру қийматларини оёқ-ости қилиб, йсқ қилдилар. Аммо ғарбдан кутилган натижа-орзулар рсёбга чиқмаганини, аксинча, ғарбнинг сзи руҳий изланишда сканини ксрдилар. Ғарбнинг бу изланиш жараёнида сзлари воз кечган қадристларга қучоқ очганини ксргач, бизникилар сзларини йсқотиб қсйдилар ва бир оз уйғондилар, дейиш мумкин. Бир инглизнинг тасаввуфга майл стиши, бир фарангнинг келиб Мавлоно Ж. А умий мақбараси қошида важд ила туришини ксриб, қуёшнинг ғарбдан чиққанлигини сътироф стдилар ва уйғона бошладилар. Воз кечганимиз маънавий қадристларимизнинг нақадар буюк аҳамист касб стганлигини, умид боғланган жойларнинг қанчалик хом ва саёз сканини аста-секин англай бошладилар. Бунга тасаввуфга қайтиш йслидаги буюк омил дейишимиз мумкин.

Qayd etilgan


Hanafiy  20 Aprel 2009, 17:18:52

САВОЛ: - XX асрда Оврупода, Амриқода, масалан, Британисда ва Франсисда Жан Даллас, А ене Гюнон каби ксплаб файласуф ва олимлар тасаввуф орқали мусулмон бслишган.

ЖАВОБ: - Исломист сз ҳаётбахшлигини сна бир карра намоён стмоқда. Ости каримада айтиладики: «Улар Аллоҳнинг нурини (съни Исломни) оғизлари (съни беҳуда гаплари) билан счирмоқчи бсладилар. Аллоҳ сса гарчи (кофирлар) хоҳламасаларда, фақат сз нурини тсла (съни ҳар тарафга) ёйишни истайди» (Тавба-32.) Бу нарса Исломнинг фаоллиги, ҳаракатчанлигидандир. Ислом доим ҳаёт...

Охиратда ҳисоб-китоб чоғида инсон Аллоҳга баҳона ксрсатолмайди: «Мен Исломдан бехабар сдим, шу боис қсл беролмадим (байъат қилолмадим) ё А абби», дес олмайди. Ҳамма жойда имтиҳон шартлари тенг амалга оширилади ва оширилмоқда ҳам...

Qayd etilgan


Hanafiy  20 Aprel 2009, 17:19:17

САВОЛ: - Тасаввуфни сз даврини тугатган таълимот дейдиганлар, уни кераксиз деб биладиганлар, «Менинг муршидимдан бошқа муршид йсқ, бслмайди ҳам», дегувчилар ҳақида нима дейсиз?

ЖАВОБ: - Бундай сътирофлар воқеликка ва одобга тсғри келмайди. Бир киши сз устозини севса нур устига нур, лекин «менинг устозимдан бошқа устоз йсқ», дейиш бир нарсани йсқлигини исботлаш, борлигини исботлашдан ксра жуда қийин. Инсон билими чеклангани боис, фақатгина менинг устозим бор, сзга ҳеч қандай устоз йсқ, дейиш, ҳар тарафни бирма-бир қараб чиққач, «бу ерда игна йсқ», дегандек гап. Бу воқеликка ва одобга мувофиқ смас. Бунинг устига Аллоҳнинг раҳмати ва лутфи ёмғир каби ҳар тарафга ёйилади. Аллоҳ бирон жойни файзсиз қолдирмаган.

«Бирон жой йсқки, пайғамбар юборилмаган бслсин. Ҳар жойда, албатта, халкни тсғри йслга чақирувчи ёки тсғри йслни курсатувчи жснатилмаган бслсин». Буларнинг баъзиларини Аллоҳ таоло бизга билдирганини, баъзиларини сса билдирмаганини Қуръони карим остлари билан хабар бермоқда: «Аниқки, Биз ҳар бир умматга: «Аллоҳга ибодат килинглар ва шайтондан йироқ бслинглар», (деган ваҳий билан) бир пайғамбар юборганмиз» (Аал —36).

Аллох севган ва А асулуллоҳнинг хизматини давом сттирган инсонларнинг борлиги табиийдир. Чунки ҳадиси шарифда айтиладики: «Умматимдан бир тоифа қиёматга қадар Ҳаққа ёрдамчи бслишда давом стади. Улар кинос қилувчиларнинг кинос ва уқубатларидан чсчимай, сз диний вазифаларини, шарафларини, хизматларини динларига путур етказмай адо ставерадилар».

МУХБИА : - Сермазмун суҳбатингиз учун миннатдорман, ҳазрат!

Qayd etilgan


Hanafiy  20 Aprel 2009, 18:28:41

МУНДАРИЖА

Маҳмуд Асъад Жўшон ҳазратларининг қисқача таржимаи ҳоли.

I. Ислом - адолат, маърифат исломнинг мақсади
Ёмонлик манбалари
Илм нуқсонлиги
Танбеҳга муҳтож булганлар

II. Ислом тасаввуфида нафс тарбияси
Нафс
Нафс ва фаҳш
Нафс, ақл ва имон
Нафс тарбиясининг аҳамияти
Исломда нафс тарбияси
Нафснинг табиий ва табиий бўлмаган (ноқонуний, нохуш) хоҳишлари.
Нафсни ислоҳ этиш йўллари

III. Тасаввуф нима?
Тасаввуфнинг мавзуси ва аҳамияти
Тасаввуфнинг асли
Тасаввуфдаги муҳим ва ҳассос баъзи нуқталар
Тасаввуф ва рамазон
Тасаввуф ва фиқҳ
Шариат ва тариқат
Тариқатнинг икки усули
Нақшбандийлик ҳақида

IV. Авлиёнинг сифатлари
Расулуллоҳ (с.а.в.)га тобе бўлиш
Авлиёуллоҳ ўлгандан кейин ҳам инсонларга фойдаси тегадиган зотлардир
Шайхнинг вазифаси
Шайхнинг методи

V. Дарвешлик ҳақида
Дарвешнинг ҳаёти расулуллоҳнинг ҳаётидир
Дарвешлик

VI. Зикр ва унинг фазилатлари, ўлимни ўйлашнинг фойдалариp
Кўзингни юм ва ўйла!
Кўнглингизни муршидингизга боғланг.
Аллоҳни зикр қилинг
Амалларнинг энг савоблиси - зикр

VII. Маҳмуд Асъад Жўшон ҳазратлари билан тасаввуф мавзусида ўтказилган суҳбат

Qayd etilgan