Svenska språk.  ( 119764 marta o'qilgan) Chop etish

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 22 B


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 21:37:15

När börjar Ramadan?

Den islamiska kalendern är en månkalender. En månad i den islamiska kalendern är 29 eller 30 dagar. I Sverige använder man en solkalender och en månad i en solkalender är 30 eller 31 dagar, förutom månaden februari som har 28 eller 29 dagar.

Det betyder att ett islamiskt år har 354 dagar och har färre antal dagar än ett västerländskt eller ett svenskt år som har 365 dagar. Det här gör att varje år kommer Ramadan 11 dagar tidigare än året innan jämfört med den svenska solkalendern.

 

Det finns 12 månader i den islamiska kalendern och Ramadan är den nionde månaden. Ramadan kommer alltså efter den åttonde månaden som heter Sha'ban. För att veta när Ramadan börjar ska man se nymånen på slutet av månaden Sha'ban. Om man inte kan se en nymåne den 29:e Sah'ban blir Sha'ban då 30 dagar och sedan kommer första dagen av Ramadan.

 
Men hur vet vi om Ramadan är 29 eller 30 dagar?

Eftersom den islamiska kalendern är en månkalender så börjar en ny månad när man ser en nymåne. Om vi ser en nymåne på kvällen, den 29:e dagen av Ramadan betyder det att Ramadan är slut . Den blir då 29 dagar. Men om vi inte ser en nymåne fastar vi dagen efter också och Ramadan blir då 30 dagar.



Profeten Muhammed (saws) säger i en Hadith:


"Börja fastan när ni ser nymånen och bryt fastan när ni ser den, men om det är molnigt, skall ni fasta trettio dagar."






Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 21:41:42

Vad är Iftar?

 

Iftar är ett mål som man äter när man brytar fastan. Man äter Iftar i slutet av dagen efter att solen har gått ner.

Först bryter man fastan och gör kvällsbönen (Maghrib) och sedan börjar man äta iftar.
Många bryter fastan med dadlar eftersom profeten Muhammed (saws) brukade göra så. Om man inte har dadlar hemma kan man bryta fastan med vatten istället.

Det är bra om vi bryter fastan direkt när det är dags att göra det och utan försening.







Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 21:46:07

Laylatul Qadr
(Maktens natt eller Ödets natt)



I Ramadan finns det en natt som kallas Laylatul Qadr. Allah har gett namnet Laylatul Qadr till den här natten, för det är en natt som har ett mycket stort värde. Det var under denna natt som Koranen sändes ner till profeten Muhammed (saws). Därför är Laylatul Qadr en så speciell natt för muslimer. Den är den viktigaste natten i hela året.

Allah (swt)säger i Koranen:
"laylatul Qadr är bättre än tusen månader"

Det betyder om du ber en extra bön under laylatul Qadr räknas det som om du har bett i mer än tusen månader vilket blir mer än åttio tre år. Det här är en stor belöning som en muslim inte vill missa.

 

När är det Laylatul Qadr?



Laylatul Qadr är en av de udda nätterna bland de sista tio dagarna av Ramadan. Men vi vet inte exakt vilken natt är det.

Det betyder att laylatul Qadr är en av nätterna till den 21:e, den 23:e, den 25:e, den 27:e eller den 29:e dagen av Ramadan. Men många tror att laylatul Qadr är natten till den 27:e dagen av Ramadan.

 

Vad ska vi göra under laylatul Qadr?

 

Laylatul Qadr är en natt som är bättre och viktigare än tusen månader. Och eftersom laylatul Qadr kommer bara en gång om året så vill muslimer inte missa fördelarna och nyttan med den här viktiga natten.

De som fastar gör mer dyrkan under denna natt. Exempel på några typer av dyrkan som man kan göra under laylatul Qadr är att göra extra nattböner. Den som stannar uppe den natten och ber kommer Allah att förlåta hans synder.

Profeten (saws) säger i en Hadith: "Den som ber under Laylatul Qadr med tro och hopp om belöning, kommer hans tidigare synder att bli förlåtna."

Det innebär att den som håller sig vaken och gör nattböner under Laylatul Qadr och han tror och hoppas på belöning för det som han gör kommer Allah då att förlåta alla synder som han har gjort.

Andra typer av dyrkan som man kan göra under Laylatul Qadr är att läsa Koran och göra du'a.

 

Vilken du'a ska vi göra när det är Laylatul Qadr?


 

Aishah(profetens fru) frågade Profeten (saws) om vad hon skulle göra om det var laylat ul-qadr. Han sa till henne att hon skulle säga:

"Allahumma innaka `afuwwun tuhibbul afwa fa`fu `anni".

Det här är på arabiska.På svenska säger man:

"Oh Allah du är Förlåtande, och du älskar förlåtelse så förlåt mig."

Det är den här du'a som vi ska göra under Laylat ul-Qadr för att be Allah att förlåta oss.







Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 21:47:43

Tarawih- bönen




Förutom de böner som man ber fem gånger om dagen finns det en annan bön under Ramadan. Den kallas för Tarawih. Man ber Tarawih efter nattbönen (Isha-bönen). Tarawih är inte en obligatorisk bön. Den frivillig men den som ber Tarawih får en stor belöning från Allah. Men vad är den belöning som man får om man ber Tarawih varje natt i Ramadan? Profeten (saws) säger i en Hadith: "Den som ber under under natten i Ramadan för han tror och hoppas på belöning från Allah, kommer hans tidigare synder att bli förlåtna." Det betyder att den som håller sig vaken och gör nattböner under Ramadan och han tror och hoppas på belöning för det som han gör kommer Allah då att förlåta alla synder som han tidigare har gjort.





Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 21:51:52

Jag och min Slöja !


Se hit systrar!

Ett nytt projekt har startats av vår syster Mariam Bensaci-Svensson (även ansvarig för kvinnlig doktor-online på IslamGuiden). Projektet ska, med Guds hjälp, leda fram till ett informationsmaterial om slöjan. Detta ska kunna användas i skolor, för information till allmänheten, som stöd vid "dawa" och som inspiration till muslimska kvinnor.

Nu behövs er hjälp!

Skriv en berättelse om slöjan och dess betydelse för er. Kvinnor med eller utan slöja är välkomna att skriva. Berättelsen bör vara 1-2 A4 sidor lång och vara skriven på svenska.





Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  21 Noyabr 2007, 21:54:25

Den andra kalifen, "Umar"


Profeten (saw) säger i en hadith:
"Gud har placerat sanning på Umars tumga och hjärta"

Umars liv
Då Abu Bakr varit sjuk under sin sista tid, hade han diskuterat och rådgjort med de mest framstående muslimerna bland honom. Efter mötet valde de ut Umar som Abu Bakrs efterträdare. Umar var född inom en mycket respekterad Quraish-familj, 13 år efter Muhammads födelse. Umars familj var känd för sin utförliga kunskap inom släktforskning. När han växte upp, var han kunnig inom detta område, men utöver detta var han också duktig på att sköta svärd, på att brottas och kunde talangen att tala. Som barn, lärde han sig både läsa och skriva, som var mycket ovanligt under den tiden i Mecka. Han jobbade som köpman. På grund av detta yrke, reste han mycket till andra länder, och fick på detta vis möta många olika sorters människor. Detta gav honom insyn i människors angelägenheter och problem. Umars personlighet var dynamisk, självsäker, uppriktig och framåtsträvande. Han sa alltid det han hade på hjärtat, fastän det kunde ogillas av andra.

Umar var 27 år gammal då Profeten (saw) fick sitt uppdrag. De idéer Muhammad predikade för, gjorde honom lika upprörd som de gjorde alla andra framstående personer i Mecka. Han var lika mycket emot accepterande av Islam, som resten av Quraish-släkten. När hans slavflicka accepterade Islam, slog han henne ända till han var trött, och sa till henne: "Jag har slutat att slå dig på grund av att jag är trött, och inte på grund av medlidande för dig." Berättelsen om hans godtagande av islam är mycket intressant. Av ilska, tog han en dag sitt svärd, och gick ut för att döda Profeten. På vägen mötte han en vän. När Umar berättade om sina planer för honom, berättade vännen att både Umars syster Fatima, och hennes man hade accepterat islam. Umar gick raka vägen till sin systers hus, och fann henne där, läsande ur koranen. Han gick fram till henne, och började slå henne obarmhärtigt. Blödande och med blåmärken, säger hon till sin bror: "Umar, du kan göra vad du vill, men du kan inte vända våra hjärtan bort från Islam." Dessa ord orsakade en egendomlig effekt på Umar. Vad var detta för sorts tro, som även kunde göra en svag kvinna så stark i hjärtat? Han bad sin syster att visa honom det hon höll på att läsa när han kom; koranens ord fick en snabb effekt på Umar, som direkt blev tagen av dess sanning. Han gick direkt till Profetens hus, och visade sin lojalitet.

Umar visade öppet sitt accepterande av Islam. Hans samlade till sig muslimerna och bad sina böner i Kaba. Denna gudsfruktan och djärvhet hos den framstående personen i Mecka, stärkte det muslimska samhällets moral. Han utsattes också för nöd, och när man fick tillåtelse att emigrera till Medina, lämnade han Mecka. Umars bedömningar, hans hängivenhet för Profeten (saw), hans frispråkighet och hans hederlighet gjorde att han vann förtroende hos Profeten, som annars bara hade förtroende för Abu Bakr. Profeten gav honom titeln "Farooq", som betyder "Skiljaren mellan rätt och fel". Under Abu Bakrs Kalifat, var han kalifens närmaste assistent och rådgivare. När Abu Bakr dog, visade alla i Medina sin lojalitet för Umar, och 23 Jamadi-al-Akhir, 13 e.h., blev han utvald till Kalif.

Umars Kalifat (632-634 e.kr)
Efter att ha tagit befälet, sa Umar till Medinas muslimer att:
"O människor, ni har vissa rättigheter på mig, som ni alltid kan kräva. En av era rättigheter är att om ni kommer till mig med något krav, så ska ni gå belåten därifrån. En annan av era rättigheter är att ni kan kräva att jag inte tar något orättfärdigt från statens inkomster. Ni kan också kräva att"¦ jag stärker era gränser och inte utsätter er för någon fara. Det är också er rättighet att om ni går till krig, så ska jag ta hand om era familjer som en far skulle ha gjort. O människor, var medveten om Gud, förlåt mig för mina fel, och hjälp mig med min uppgift. Hjälp till med att införa det som är gott, och att förbjuda det som är ont. Ge mig råd angående mina plikter som har blivit införda av Gud"¦"

Den mest märkvärdiga händelsen under Umars kalifat var den stora expansionen av Islam. Förutom Arabien, kom också Egypten, Irak, Palestina och Iran under islamsk kontroll. Men storheten hos Umar ligger i hans sätt att regera. Han gav en praktisk betydelse till koranversen:

"Troende! Slå vakt om rätten och rättvisan som Guds vittnen, även om det skulle vara till skada för er själva eller era föräldrar och nära anförvanter. Vare sig det gäller en rik man eller en fattig stackare, är Gud närmast att döma såväl den ene som den andre."[4:135]

En gång hände det att en kvinna gjorde anspråk mot kalifen Umar. När Umar kom till rättegången, ställde sig domaren upp för att visa sin respekt för honom. Umar tillrättavisade honom genom att säga: "Detta är den första orättvisan du gör mot denna kvinna!"

Han framhöll att hans tillsatta styresmän levde ett enkelt liv, hade inga vakter framför deras dörrar, var tillgängliga hela tiden för folket, och att han själv stod som ett exempel som de skulle följa. Flera gånger hände det att utländska sändebud som hade skickats till honom, hittade honom under ett palmträd eller i moskén under bön, och att det varit svårt att särskilja kalifen från resten av människorna. Han tillbringade flera nätter för att gå ut i Medina och se om någon behövde hjälp eller bistånd. Den allmänna moraliska och sociala situationen i det muslimska samhället är tydligt framställt av en egyptisk spion som funnits bland muslimerna. Han meddelade:

"Jag har sett ett folk, där alla tycker mer om döden än om livet, ödmjukheten mer än högmod. Ingen där strävar efter materiella ting. Deras sätt att leva är enkelt"¦ De är jämlika med deras befälhavare. De gör ingen skillnad mellan den överlägsna och den underlägsna, mellan härskaren och slaven. När tiden för bönen kommer, lämnas ingen bakom"¦"

Umar gav sin regering en administrativ struktur. Han införde olika departement, bestående av skatte- armé- och statlig inkomst departement. Regelbunden lön infördes för soldater. En folkräkning hölls. Detaljerade jordöversikter gjordes för att kunna fastställa en rättvis skatt. Nya städer bildades. De ställen som kom under Umars kontroll, delades upp i mindre provinser, och tillsattes av styresmän. Nya vägar byggdes, kanaler grävdes, och hotell vid vägarna byggdes. Man vidtog åtgärder för att hjälpa de fattiga och de behövande med statliga inkomster. Han fastställde icke-muslimernas rättigheter, både genom regler och genom föredömen. Ett exempel är detta avtal med Jerusalems kristna:

" Detta är det skydd som Guds tjänare, Umar, de troendes ledare, har beviljat Eiliyas (Jerusalems) folk. Skyddet gäller för deras liv och ägodelar, deras kyrkor och kors, deras sjukdom och deras hälsa. Deras kyrkor får inte användas för boende, och de får heller inte förstöras. Det får inte ske någon skada på dem, deras områden, deras kors eller deras ägodelar på något sätt. De ska inte utsättas för något tvång inom religion, och de ska inte heller utsättas för någon skada på grund av religion. Det som är skrivet här är överenskommet av Gud, och är Hans sändebuds, kalifers och troendes ansvar att de följer detta så länge som de betalar Jizya (Skatt för skyddet).

De icke-muslimer som var med i försvaret, behövde inte betala Jizya, och när muslimer tvingades på flykt från en stad vars ickemuslimer hade betalat det till dem, fick dessa icke-muslimer tillbaka pengarna. De gamla, de fattiga och de handikappade muslimerna och icke-muslimerna fick bistånd från den statliga kassan och Zakat-kapitalet.

När Umar kom tillbaka till Medina från sin hajj år 23 e.h., reste han händerna och bad:

"O gud! Jag har blivit gammal, mina ben är trötta, mina krafter avtar, och det folk jag är ansvarig för, har spridit sig långt. Kalla tillbaka mig till dig, min Herre!"

Lite senare, då Umar gick till moskén för att leda bönen, kom Abu Lulu Feroze, som ogillade Umar på grund av någon personlig orsak, och högg honom flera gånger. Umar snurrade och föll till marken. När han fick reda på att mördaren var en icke-muslim, sa han:" Tack gode gud, för att han inte är någon muslim."

Umar dog under den första veckan i Muharram, 24 e.h. och begravdes bredvid den helige Profeten (saw).

http://www.islamguiden.com



Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  22 Noyabr 2007, 16:13:05

"BIR INSONNI QANDAY ISLIMNI QABUL QILGAN XAQIDA"



"Ibrahim Blicksjös väg till Islam


Jag är en broder på 40 år nu och jag har varit Muslim i lite mer än 20 år nu. Jag heter Micael Ibrahim Blicksjö och bor i Uppsala.

Hur blev jag då Muslim? Jag blev det inte genom eftertanke eller studier om Islam. Jag blev det över en natt.

Innan jag blev Muslim så följde jag en kultur och religion som kallas för Rastafari. Jag studerade denna religion och den kändes helt rätt för mig. Det skall här sägas att jag är så som person, om jag börjar tro på något och vill följa det så försöker jag också lära mig så mycket som jag kan om denna religion eller kultur. Jag tar det seriöst. Jag har så länge jag kan minnas trott på att det finns en Gud. Jag har även läst Bibeln men aldrig känt något för den. Den var jobbig att läsa och förstå. Så när jag var runt 14 år hittade jag Rastafari och tänkte att detta var min grej. Revolutionärt, emot etablissemanget - vi och dom - krossa övermakten. Det var inne då. Det var Rastas, punkrockare och skinheads som ägde Stockholm där jag bodde. Jag lät håret växa, slutade kamma och klippa mig och fick dreads - långa dreads - och gjorde allt annat som förknippas med Rastafari. Detta var min väg, jag skulle leda de vilsegångna fåren ut ur Babylon - That was my mission, Man!

Åren gick, jag levde som rebell, yeah, spelade i flera reggaeband - budskapet måste ju ut - och var fullt övertygad att Jag - JahMike som jag kallade mig - var inne på helt rätt spår. Under denna period så lärde jag känna en familj från Eritrea, de bodde i Husby där jag också tillbringade mycket av min tid. Mycket fina människor och de var Muslimer. Men vad gjorde det mig. Jag hade absolut ingen aning om Islam. Men de var ju från Eritrea! Nästan Etiopien! Zion - heligt för en Rasta. Så vi umgicks ganska mycket. Vi gick på samma ungdomsgård, spelade fotboll tillsammans och blev hembjudna till dem. Ja, det var en fin tid.

Efter ett tag, när jag var 20 år, så frågade jag en dag om jag kunde få låna deras Quran och läsa den. Varför? Var det för att jag ville veta och söka sanningen? Jag vet inte, kanske omedvetet. Men då var jag bara intresserad av vad "ni" Muslimer läste för något. Jag hade ju läst bibeln så varför inte Koranen? Jag hade absolut ingen som helst tanke på att bli Muslim. De svarade att de kunde låna mig en översättning av Quran på engelska. MEN, det fanns ett villkor sa de; De ville att jag skulle tvätta mig på ett speciellt sätt innan jag tog Quran eftersom det var en helig Skrift för dem.

Självklart så accepterade jag detta och jag tyckte inte det var något konstigt med det. De skrev på en lapp hur man gör tvagningen och sedan fick jag Quran i en plastpåse.

När jag kom hem så tog jag lappen med mig in till badrummet och började att göra min första tvagning. Redan då - mitt i tvagningen - fick jag en underbar känsla i mitt bröst. Det var en mycket kort men intensiv känsla som bara varade kanske en sekund. Men det var tillräckligt för att jag skulle avbryta min tvagning och så undrade jag vad det var som hände. Men jag avslutade tvagningen, tog Quran och gick in till mitt rum. Stängde dörren och började läsa. Redan från första sekunden, från första ordet i öppningskapitlet så var det som en explosion av känslor i mitt bröst, jag kan inte beskriva känslorna, de var för starka. Ni vet när ni känner en sådan glädje och lycka att ni bara vill skrika rätt ut, det bara bubblar i hela kroppen. Har ni varit med om det? Det här var tusen gånger starkare. Jag kunde inte sluta läsa. Jag läste tills jag somnade av trötthet. Så dagen efter var jag som ett litet barn som ser världen för första gången. Jag såg på hela skapelsen med nya ögon. Och då förstod jag att jag var Muslim. Jag accepterade det på en gång. Men sedan tog det cirka tre veckor innan jag vågade gå till en moské och säga trosbekännelsen. Jag trodde att om jag kliver in i en moské så kommer jag bli jagad av vilda gubbar med långa skägg och skarpslipade knivar.

Men jag säger er, att göra denna vittnesbörd är det bästa beslut jag tagit i hela mitt liv. Jag tackar Allah för att jag fått vägledning och är tillsammans med mina bröder och systrar i den bästa och största gemenskapen på denna jord. Er Tillgivne Ibrahim Blicksjö





Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  22 Noyabr 2007, 16:17:51

"JONNING ISLOMGA YO'LI"
KRISTANLIKDAN HAQ YO'L SARI ILK  QADAM





"Jan"s väg till Islam

Jag reverterade till islam 3/11-2005 dvs. natten till första Eid dagen i år. Jag är svensk född i Sverige och är uppväxt i ett kristet hem med stark tro på den kristna läran främst då Jehovas vittnen men också Missionskyrkan. Men i missionskyrkan kände jag att synen på religionen och Bibeln var helt fel. Jag har alltid sökt efter en religion där man följer Guds egen skrift. Det sa jag också till folk. Men överallt var det samtal om andra saker och egna erfarenheter och Bibeln lästes bara ibland.

Nästa steg var att jag fick tipps om att Jehovas vittnen skulle vara SANNINGEN. I början tyckte man att det kändes väldigt bra. De var nogranna med att studera ofta och dom gick från dörr till dörr och vapen vägrade och trodde inte att Jesus och Gud är samma person. Men ju längre jag var med och desto sämmre gick det. Jag märkte att inte dom heller följde Guds bok och skrift som den är skriven utan de trycker upp massor av böcker vid sidan av Bibeln och tolkar den. Man får inte läsa Bibeln på egen hand i Jehovas Vittnen.

Jag frågade mig själv vart finns Guds sanna religion där man endast följer guds egen skrift hans egna ord. Vilken försammling läser endast Bibeln. Än så länge visste jag inget om Koranen. Men jag hade haft kompisar som var Muslimer men jag trodde som alla andra att Allah var en annan Gud.

Men så flyttade en ny kurdisk familj hit och jag blev bra vän med dom. En dag fick jag veta att de pratade om Jesus och då trodde jag dom var kristna. De sa att de var Muslimer. Först blev jag ledsen men tänkte att jag måste få dom att förstå att min Gud är rätt Gud. Jag tänkte att det är väl bäst att studera och läsa lite om Islam så jag får se vad denna religion är för något. Sammtidigt när jag chattade på kvällarna dök det upp Muslimer ibland dels en tjej som kallade sig Basmalah. Hon sa att hon var övertygad om att Gud ville vägleda mig till ISLAM.

Efter Ramadan 2004 ringde jag henne och hon sa att jag skulle läsa mer om Islam och Koranen. Jag hade ingen Koran så jag försökte hitta en på internet. Då hittade jag en sida som hette ISLAMGUIDEN. Den var väldigt fint gjord med sköna färger och en bild på Koranen längst upp med en solnedgång och vattenvågor i bakgrunden mm. En länk fanns och jag läste att Koranen är Guds ord från början till slut. Det jag blev förvånad över var dels att det stod att Koranen anses vara en bok som ska vara den mest välskrivna och vackrast skrivna i världen och Gud ber människor och änglar och demoner att i sammarbete skriva något liknande. MEN ingen hade lyckats skriva något lika bra som Koranen.

Jag tänkte att om ingen människa på jorden har lyckarts skriva en text som är bättre än Koranen skulle det vara bevis för att GUD skrivit Koranen som han själv lovar i boken. Jag hittade en länk där man kunde läsa Koranen på internet. Jag minns inte om just den länken var på IslamGuiden men jag läste Koranen på internet först. Jag blev mycket förvånad det var något speciellt med ordföljden. Jag hade aldrig läst något som var skrivet på det sättet. Otroligt vackert och djupt och klokt men ändå lätt att förstå sammtidigt. Hur kan man skriva något sådant. Ändå var det svensk översättning. Tänk då originalet som går på både rim och takt !!

Jag kunde inte sluta utan läste en timma eller nått i Sura 3 .. Sedan tänkte jag. Jag måste få tag i en riktigt Koran så jag lånade på bibblan. Dålig översättning var det jag blev besviken men på bokhandeln köpte jag "Koranens Budskap" denna översättning hade ju nyare svenska ord.

Hur var det då med hur Muslimer lever hur de följer skriften. JO de gör som jag alltid hade önskat. Jag märkte att dom gör det som Missionskyrkan samt jehOvas VittNen inte gör. De följer skriften Guds bok och inget annat. Koranen och Bibeln och de ber ofta och de ber som alla Bibelns profeter.

Mina kompisar som jag känt länge som är Muslimer blev glada för jag studera Islam mer och mer. Dom i JehoVas Vittnen sa att Bibeln kom före Koranen så därför är chansen större att Bibeln är sann. Men jag hade religions forskat massor i dels evangeliernas tillkomst och Bibeln och Koranen mm så jag visste något dom inte visste.

ISLAM var först faktiskt. Hör här. Gammla Testamentet i Bibeln är skrivet av PROFETER !! Och de lever precis på samma sätt som Muslimer. Abraham var Muslim och alla i Gammla Testamentet. Men långt senare kom Nya Testamentet i Bibeln. Inga profeter skrev det nej nej ingen vet ännu vilka som skrev förutom att dom var ledare för olika försammlingar som med kristna egna lagar skrev böcker i avundssjuka mot varandra för att propagera för sina egna försammlingar. Detta visste Muhammed också. Gammla Testamentet i Bibeln är Islam kan man nästan säga ju och Nya Testamentet är Kristendom. SEDAN kom Koranen för att få de troende att komma tillbaka till den RIKTIGA religionen som ALLA i Gammla Testamentet hade ISLAM.

Jag har läst mycket om hur både Kristendommen och ISLAM kom till. Efter allt forskande hittade jag bara en enda SANNING hur jag än vrider och vänder på det. Det är att va MUSLIM att göra det GUD vill den religion GUD lovar att han valt åt oss i Koranen.

En teori som jag själv kommit på som övertygat mig ÄNNU mer är. Om nu inte Koranen hade varit sann VARFÖR skulle då GUD låta en sådan bok tillhöra den religion som sprider sig snabbast i världen just nu när boken dessutom LOVAR vara Guds egna ord. SKulle Gud låta en bok som isåfall ljuger om honom sprida sig så. NEJ Gud har aldrig ljugit. Och samma sak kan inte sägas om Bibeln efterssom de saker som sägs om Jesus i Bibeln som inte är sanna dom säger inte GUD att han sagt i Bibeln utan det är ju Paulus brev och andra kyrkomedlemmar mm mm.

Men i Koranen lovar Gud själv ju då att det är han som skrivit den. Efter årets Ramadan klarade jag att fasta ganska lätt och var på Ramadan festen hos de kurdiska Muslim kompisarna. Jag fick en fin bönematta gratis och de visade bönen för mig mm mm. Jag printade ut Arabiskan och bilder på hur man ber från IslamGuiden. Igår kväll tänkte jag nu måste jag ta steget denna Religion MÅSTE komma från GUD. Jag sa trosbekännelsen och Badade. Bad bönerna som tog lång tid för jag är ovan men det kändes annorlunda att be såhär. Kristna knäpper bara händerna.

Varför gör dom bara det när alla andra i Bibeln föll på knä. Nej allt Muslimer gör gjorde alla tidiga guds troende profeter. Jag har senaste året bett Gud om kunskap och vishet. Mitt svar är.

IslamGuiden HAR bidragit till att jag blev Muslim. Likaså KORANENS helt otroliga meningar !! Och GUD vägleder dem han vill står det Gud vägleder mig känns det som alltid. TACK FÖR EN BRA SIDA snälla sluta aldrig med ISLAMGUIDEN för den sidan är ett minne för mig också från den tiden jag ännu inte va Muslim utan bara studera islam. Och som Muslim har man lika mycket nytta av den






Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  22 Noyabr 2007, 18:18:17

 "Per"s väg till Islam



Jag växte upp i en liten by någon mil utanför en större stad. Min släkt på båda sidor är svensk.

Ingen i min familj trodde på Gud, ingen i släkten överhuvudtaget. Jo min mormor pratade om Gud ibland. Men jag träffade henne sällan. Jag var dålig i skolan och kom tidigt i kontakt med "fel" kamrater. När jag var 13 började jag röka och vid 14 kom jag i kontakt med alkohol. De flesta av mina kamrater konfirmerade sig, mest för att få presenter, men inte jag. Mina föräldrar beskriver mig som ett "filosofiskt" barn med många frågor om var vi kommer från osv. Men när jag började skolan kände jag mig utanför från första början. Hela mitt liv har jag känt mig som en outsider

När alkoholen kom in i bilden var jag fast direkt. Tillsammans med en kompis gjorde jag inbrott i skolor, stal mopeder mm. När jag var 15 började jag röka hasch. Haschet fick mig att bli ännu mer inbunden och min ungdom gick som i en dimma. När jag var 17 flyttade vi in till stan och jag fortsatte umgås nästan enbart med missbrukare. Veckorna var bara en transportsträcka till helgerna då jag kunde fly bort med droger. Vid 20 började jag på folkhögskola på en annan ort för att komma från mitt dåliga umgänge. Men mitt missbruk blev ännu intensivare där.

Efter att vaknat upp i en lägenhet efter en fest och skulle till tåget var jag övertygad om att jag var på väg att bli galen. Jag ringde ambulans och hamnade på psyket. Här kom jag i kontakt med benzo (ett samlingsnamn på stesolid,valium,rohypnol m.m ) för första gången. Denna "medicin" skulle bli min stora kärlek genom åren. Den tog bort min ångest (som jag fick av mitt alkoholmissbruk. Men jag var tvungen att öka dosen hela tiden och ibland tog jag 200 -300 mg åt gången)

Efter 3 års studier flyttade jag hem igen. Jag var redan nu Alkoholist och narkoman.(men det förstod jag inte då) Ofta blev jag så full att jag åkte in i fyllecell.

Jag gick arbetslös med undantag för något ströjobb. Isolerade mig rätt mycket och hade absolut inga framtidsplaner.

Det blev en del rättegångar genom åren mest efter slagsmål med poliser och vakter.

Men 1988 gick jag en vårdutbildning och jobbade inom hemvården tills jag klappade ihop 2001. Jag levde under dessa åren ett dubbelliv där jag skötte mitt jobb men ändå fortsatte mitt missbruk. När jag kom åt stal jag medicin på mitt arbete.

1992 klappade jag ihop riktigt och hamnade på psyket igen. Jag var helt förvirrad och var övertygad om att jag var förföljd av nazister som skulle döda mig. Jag var inlagd till och från ungefär ett år.

Läkaren tyckte jag skulle ta antabus men jag slutade direkt när jag kom ut.

Jag fortsatte mitt missbruk samtidigt som jag skötte mitt arbete. Men hösten 2001 orkade jag inte längre och blev sjukskriven.

När jag ser tillbaka ser jag bara mörker (med någon ljusglimt då o då) En kamp för att överleva och inte bli helt galen.

Nu började en lång kamp för att komma från mitt missbruk. Via kommunens alkoholmottagning och Länkarna (en självhjälpsgrupp för alkoholister) "hamnade" jag på ett möte hos AA (Anonyma Alkoholister) Det mötet satte sig i mitt inre.

Men jag tog återfall och det dröjde ca ett år innan jag kom dit igen. För drygt ett år sedan gick jag en behandling (12 stegsbehandling)

På behandlingen bröt jag ihop och förstod att jag var alkoholist och narkoman, det var en befrielse.

Med hjälp av mötena och behandlingen började jag sakta men säkert bli frisk. Och under dessa åren hände det hela tiden saker som mer och mer fick mig att tro på en "högre makt" som hjälpte mig.

Men kristendomen gjorde mig mest förvirrad. Jag läste AA s egna litteratur, gick på AA och Na möten och sakta men säkert växte min Gudstro fram.

Som av en "slump" började jag i höstas på ett arbete där jag kom att jobba bredvid en muslim. Jag hade redan nu varit med om så många "slumpmässiga" möten med människor att jag egentligen inte blev förvånad. Min arbetskamrat och jag pratade rätt mycket om Islam och myntet ramlade ner. Givetvis hade jag fördomar mot Islam men egentligen visste jag direkt att jag "hittat hem"

Och genom egen erfarenhet har jag förstått varför Allah hatar droger. Det var en 30 år lång "helvetes resa" men nu vet jag.

I slutet av förra året konverterade jag. Jag gör bön varje dag och går i Moskén på fredagar. Det jag har att arbeta med är att få ihop Islam och det faktum att jag är svensk. Jag kan aldrig bli Arab. Jag är en svensk Muslim och stolt för det. Allah gör inte skillnad på folk och folk.




Qayd etilgan


Salmoni Forsiy  22 Noyabr 2007, 18:20:42

..Diana Beatty"s väg till Islam






Jag växte upp i ett någorlunda Kristet hem i Colorado, USA. Religion var aldrig något viktig ämne hemma. Min far var uppfostrad som Mormon och min mor som Protestant. Som tonåring blev jag nyfiken om Gud, om Han existerade, och om så, vad betydde det för människorna. Jag studerade Bibeln och annan Kristen litteratur med omsorg. Även i gymnasiet, märkte jag att det fanns tydliga motsägelser i Bibeln, speciellt när det gäller Jesus (frid vare med honom) natur. På några platser verkade man säga att han var Gud och på andra platser att han Guds son och andra endast människa. Hursomhelst, jag trodde att dessa motsägelser fanns där, bara för att jag inte förstod vad jag läste. Först vände jag mig till "The Church of God" efter att fått en massa litteratur från dem via post. Jag var imponerad av dem p.g.a. att de närmade sig religionen på ett mer logiskt och vetenskapligt sätt än jag någonsin sett förut. De hade som praxis att inte äta griskött, ha samma helgdagar som Jesus, etc. Jag var med på en Gudstjänst en gång, men av någon anledning gick jag aldrig igen.

När jag studerade vid högskolan, blev jag engagerad i Bibelstudier genom en "korstågsrörelse" för Kristus vid studentområdet Jag ville verkligen förstå Guds sanning, men jag kunde bara inte se vad den var, och jag trodde bibelstudierna skulle hjälpa mig. De gjorde det. Vid samma tidpunkt mötte jag en Muslimsk man. Jag blev nyfiken varför han bad som han gjorde, så jag började läsa Koranen. Mycket snart insåg jag att det fanns en aspekt av Islam som jag hade missat i Kristendomen: dyrkan. De flesta böner jag någonsin hört bestod mest av "Jag vill ha det här, snälla ge mig det!", med den enda riktiga dyrkan som "tack Jesus för att du dog för mina synder". Jag undrade, men Gud då? Jag var övertygad om att Islams Gud var samma Gud som jag trodde på, men jag var fortfarande osäker på vem Jesus var. Jag var rädd för att tro att han inte var Guds son, för hela livet hade jag trott att en sådan tro skulle leda till evig bestraffning i helveteselden.

Ledaren vid mina Bibelstudier, hade gjort missionsarbete bland Muslimer i Algeriet, så jag bestämde mig för att ställa några frågor till honom, därför att vid den tiden var jag ganska förvirrad. Jag frågade honom vad som skulle hända min Muslimske vän, och han svarade mig att han skulle hamna i helvetet, utan tvekan. Jag frågade honom hur Koranen som var så lik Bibeln, kunde vara falsk. Han sa att det var ett instrument för Djävulen att övertala människor till otro. Slutligen frågade jag honom om han hade läst Koranen, med avsikt att därpå fråga om någonting jag själv läst i den. Han svarade, "Nej, jag försökte, men den fick mig att må illa". Jag blev förvånad och gick snabbt iväg.

Denna man som jag respekterade som en kunnig ledare, som hade arbetat med muslimer många gånger, visste inte lika mycket om Islam som jag lärt mig under några få månader. Ändå var han inte ifrågasättande eller nyfiken. Han var säker på att min vän skulle hamna i helvetet och att Koranen var ett verk av Djävulen. Plötsligt förstod jag att det inte fanns något sätt han kunde veta säkert förutom om han inte studerat Islam, och tydligen hade han inte det. Detta var min första ledtråd till att Islam var vägen till Guds sanning. Al-hamdulillah (Pris ske Allah) att jag hade denna konversation.

Jag började studera Koranen mer, och efter ett par månader sa jag Shahada (Trosbekännelsen). Detta var för mer än ett år sedan. Jag lär mig fortfarande, strävar efter att finna Guds sanning. Jag är så tacksam att Gud har guidat mig. Här finns den sanna religionen, som kan stå emot vilken test som helst när det gäller logik och förnuft. Precis som jag alltid tyckt att religion borde vara. Den borde vara begriplig och förnuftig, den borde vara logisk.

Detta var historien om hur jag kom till Islam. Hursomhelst tycker jag att det borde sägas hur tacksam jag är, att jag inte träffat många muslimer innan jag blev Muslim. Vid universitet som jag går på, är majoriteten av Muslimerna kalla och distanserade. De verkar vara dömande mot alla som är eller som verkar vara icke-Muslim. Om jag känt dessa människor, skulle jag ha vänt mig från Islam p.g.a. att dess representanter verkade så kyliga. Muslimer har ett otroligt budskap att dela med sig - sanningens budskap! Jag hade ingen idé om vad Islam var innan jag mötte min vän. Om Amerikaner [övs. anm. även svenskar!] bara kunde förstå vad Islam är, skulle det vara mer öppna, därför att det är SANNINGEN. Dessutom måste jag säga att detta var det svåraste jag någonsin gjort.

Att konvertera till Islam har tvingat mig att vara olydig mot mina föräldrar, p.g.a. att de inte kan acceptera saker som att fasta, bära slöja eller att undvika förbjuden mat. De tycker att detta är nonsens, och jag har haft en kamp hela tiden med att göra det som jag tror på och på samma gång försöka att inte förlora min familj. Jag har inte ännu börjat använda slöja, men jag vill börja med det inom kort. Jag har fruktan att göra det eftersom jag kanske blir nervärderad (åtminstone tillfälligt), men jag är ivrig att göra det, eftersom jag längtar att vara ärbar/blygsam inför Gud, på det sätt som föreskrivits för kvinnor.

Översättning av Jonas






Qayd etilgan