6
Dars «Harbiy tarix: nazariyot va amaliyot» deb atalardi. Nomi jarangdor bo’lsa-da, aslida ma’ruzalarda bir necha mashhur janglarning kengaytirilgan sharhi o’tilardi. Bu dars majburiy bo’lib, har bir o’quvchi qatnashishi shart edi.
Maktab ruhoniysi bolalarga sarkarda Attila haqida hikoya qilayotgandi. Ruhoniy Budmen bo’yi baland, oriq kishi edi. Attilaning hayoti va qahramonliklari haqida hikoya qilar ekan, Budmen bu xunn sarkardasining qalbini ko’rayotgandek bo’lardi. U Attilani baxtsiz, jafokash, hech kimdan yaxshilik ko’rmagan shaxs, deb o’ylardi.
- U bechorani, - deyishni yoqtirardi ruhoniy, - tarix noto’g’ri talqin qiladi. Attila o’z zamondoshlari orasidagi odil hukmdor bo’lgan...
Uni diqqat bilan tinglayotgan o’quvchi Demen bo’lib, bunga uning o’zi ham hayron qolayotgandi, chunki u tarixni yomon ko’rardi. Lekin keyingi bir necha oylardan beri Demen uzoq yillar ilgari yashagan odamlar haqida o’ylaganda g’alati hissiyotni tuyadigan bo’lib qolgandi.
- Attila iloji boricha buzg’unchilik qilmaslikka harakat qilgan, - derdi ruhoniy, - harqalay boshqa istilochilarga qaraganda...
Mark va yaqindan buyon Tornlar bilan yuradigan bo’lib qolgan Teddi nimadir qilishayotgandi. Mark qog’ozga bir narsalarni qoralab Teddiga uzatdi va u hiringladi.
- Aslida, - derdi Budmen. - Attila har tomonlama bilim olishga uringan va o’z saroyiga ko’plab rimlik olimlarni taklif etgan...