Tahajjud.  ( 6501 marta o'qilgan) Chop etish

1 B


Nargizqiz  09 Dekabr 2010, 08:16:12

Tahajjud (Arabiska: تهجد), också som är bekant, som "nattbönen" är en frivillig bön, utfört av anhängare av islam. Det är inte en av de fem obligatory böner krävda allra muslimsna, yet stilla, Muhammad s.a.v antecknas som att utföra det många tider och uppmuntran hans följen att erbjuda den för dess många belöningar och gynnar.



Qayd etilgan


Nargizqiz  09 Dekabr 2010, 08:33:38

Berättat av Ibn Abbas(r.a):
När profeten steg upp under natten för att utföra Tahajjud bön, brukade han säga: (Oh Allah! All lovordan är för Dig, Du är Upprätthållare av Himlarna och Jorden, och allt som finns i dem. All lovordan är för Dig; Du är Ägare av Himlarna och Jorden och allt det som finns i dem. All lovordan är för Dig; Du är Ljuset för Himlarna och Jorden och allt som lovordar är för Dig; Du är Kung över Himlarna och Jorden, och all lovordan är för Dig; Du är Sanningen och Ditt Löfte är sanning, och att möta Dig är sanning, och Ditt Tal är sanning, och Paradiset är sanning, och Elden är sanning, och profeterna är sanning, och Muhammad s.a.v är sanning, och Uppståndelsens Dag är sanning. Oh Allah! Jag underkastar (min vilja) till Dig; jag tror på Dig och är beroende av Dig. Och visar ånger för Dig, och med Din hjälp argumenterar jag (med mina motståndare, de icke troende) och jag tar Dig som Domare (att döma mellan oss). Ber dig förlåta mig för mina tidigare synder och mina kommande synder; och det som jag gömmer eller visar och Du är Den som gör (en del människor) att utvecklas och (en del) att gå tillbaka. Det finns ingen att dyrka förutom Dig. Sufyan sade att ’Abdul Karim Abu Umaiya tillade till det ovanstående, ’Wala haula Wala quwata illa billah’ (Det finns varken kraft eller makt förutom hos Allah).

Qayd etilgan


Nargizqiz  09 Dekabr 2010, 08:39:47

Berättat av ‘Ali bin Abu Talib:
En natt kom profeten till mig och Fatima, profetens dotter och frågade, ’’Ber ni inte (på natten)?’’ Jag sade, ’’Oh Allahs Budbärare! Våra själar är i händerna hos Allah och om Han vill att vi ska gå upp så får Han oss att gå upp.’’ När jag sade det så lämnade han oss utan att säga någonting och jag hörde att han slog på sitt lår och sade, ’’Men människan är en påstridig varelse som vill sätta allt i fråga.’

Qayd etilgan